fredag 9. desember 2011

Hjertelig

Enkelt og ganske raskt håndarbeide før jul, og resultaten ble ganske anvennelig. Jeg kjøpte forskjellige typer ullgarn som egner seg til toving. Iglo og Artic (fra Europris) i to forskjellige rødfarger, Eskimo og Vienna (fra Garnstudio) og Pt 2 Raumagarn (fra husfliden), men alt kan brues bare det ikke er maskinvaskbar ull. Pinne nr 6. La opp ca 50-60 masker og strikket for det meste rettstrikk, men enkelte felter ble strikket i glattstrikk for å få mer effekt. Vienna og Pt 2 la jeg dobbel for at det skulle bli tykt nok. Strikket ca 50-60 cm langt, trådendene strikket jeg inn i arbeidet.
Det hele legges i vaskemaskina og toves med grønnsåpe, jeg vasket det på normalvask 40 grader, men dette er litt forskjellig fra maskin til maskin.
Etter at stykket er tovet og tørket, brukte jeg ei skarp saks og klipte ut hjerter som fikk hyssingoppheng. Tanken er å henge på et par hjerter på hver julegave som jeg pakker inn i gråpapir med bastbånd rundt. De kan også brukes til annen dekorering vil jeg tro :)



Ferdig tovet

Strikket og ikke tovet enda

Må bare vise at vi har fått mye snø i natt. Nå begynner det å likne på noe ."glise bredt"




                                  Ha ei kjempefin helg, hilsen Tua

2 kommentarer:

  1. Så fine hjerter! Og så koselig ide å pynte pakker med dem:) Min svigermor har strikket og tovet sitteunderlag til oss- det er så fint med tovede ting!
    God helg!
    Maria:)

    SvarSlett
  2. Det är tydligt att när snön först kommer så kommer det en god del. Vilka fina hjärtan, extra personliga gåvor :)

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)