tirsdag 2. oktober 2012

Desperat husmor.


Så langt der ifra. Kjenner litt på at dagens husmor gjerninger er i boks, iallefall det som er gøy, som å lage ting.


Høstens siste urter er plukket inn som salvie, estragon, timian, oregano og løpsstikke. Det spes på med 1 løk, 1 grønn paprika, 5 fed hvitløk, 1/2 liten sellerirot og ei potte basilikum. Kjøres i foodprosessoren med ca 1 kg grovsalt til alt er most.


Breies utover stekeplata og tørkes i ovnen ei hel evighet. Hele prosessen med dette saltet tar 12 timer så det er greit å gjøre det på en fridag. Når det er tørt, kjøres det hele i foodprosessoren på nytt, tørk det gjerne enda litt til etterpå. Ha saltet på små tette glass.




Her brukt på laksen som skal bakes i ovnen på 150 grader i 17 minutter. Saltet setter også en god smak på sauser, supper og i woken.


Ferdig laks med urtesalt, poteter fra bøttedyrkingforsøket i sommer og en form for coleslaw. Laget av matyoughurt, litt majones og kvernet pepper som røres sammen med finsnittet rød spisskål og to revne gulrøtter fra hagen. Pynten er ringblomstkronblader.

Rene kunstverket denne spisskålen på innsiden.






Hmm, her ble det et litt rart og åpent.





Ha-ha, her kommer realiteten fram igjen. Sånn ser den ene kjøkkenbenken ut etter husmormorgen i heimen. Til mitt forsvar har jeg bakt knekkebrød også, sånn at det ble ekstra rotete.

                                                  :))

                                    Hilsen roteTua som må tilbake til kjøkkenbenken for å rydde og vaske.

10 kommentarer:

  1. Mmmm, dette så godt ut!
    Ha en fin tirsdag!
    Klem!

    SvarSlett
  2. Så flink du er,du er jo bare en super mathusmor:)
    fin dag til deg!

    SvarSlett
  3. Så flink du er! Jeg er mektig imponert :-)
    Ha en deilig tirsdag!

    SvarSlett
  4. Det var flink husmor - skikkelig kjærringemne! (og det er ikke negativt her som jeg kommer fra altså)

    SvarSlett
  5. Veldig imponert! Det ser godt ut også:-) Litt rot etterpå må man vel bare tåle?

    SvarSlett
  6. Lukten i heimen når man lager urtesalt er bare herlig!

    Og tusen takk for at du legger med bilder av hvordan kjøkkenbenken faktisk ser ut etter at man har laget mat, så man slipper å få så veldig prestasjonsangst. ;)

    SvarSlett
  7. Nå kommer jeg på at jeg ikke har laget urtesalt i år. Det burde jeg ha gjort, for glasset er nesten tomt hos meg. Tror jeg må skrive det på kalenderen, så jeg husker det til sommeren.

    SvarSlett
  8. replica bags wholesale find out this here c3r55t6c63 replica bags south africa find more info w4g01h7u75 Louis Vuitton replica Bags replica bags chicago c6p13i8h11 replica bags near me replica gucci bags q9w54u8l59 replica bags vuitton

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)