tirsdag 17. desember 2013

Fantastisk julegodt


Jeg har en manglende interesse for kakebaking, men konfekt derimot :)

Det har gått gjetord om de fantastiske baileys kulene på jobben de siste årene. Fikk kapret oppskrifta av min gode venninne Stine Kari,  dermed var jeg i gang.



400 g mørk sjololade
2 dl fløte
1 dl Baileys
2 ss smør
sjokolade og delfiafett til dypping
melis eller kakao til rulling


Sjokoladen i vannbad, husk at vannet i kjelen ikke må koke så voldsomt at det kommer damp i sjokoladen, da blir den grå. Jeg varmet opp fløten, hadde i Baileysen og blandet det med den smeltede sjokoladen og smøret. Lurer på om dette er litt unødvendig, men første gangen er det kanskje greit å følge oppskrifta sånn noenlunde.


Sånn ja. Så kom tålmodighetsprøva, en må vente til det hele kaurner (avkjøler) sånn at sjokolademassen får en tykk konsistens. Det tok litt tid, men utendørs kortes ventetiden ned betraktelig.


Sprøytet ut lange sjokoladestenger på bakepapir, satt brettet i frysen og ventet igjen. Det gikk litt kjappere enn kaurninga iallefall Opp med brettet, tok den skarpeste kniven i skuffen og kuttet opp i passe biter. Dyppet kniven i varmt vann innimellom for penere kutt.


200 g kokesjokolader og en snei delfiafett til dypping. Det rakk bare til halvparten, sånn at den andre halvparten fikk bare melisrullinga utenpå. Selv jeg har sjokoladegrenser......


Ferdig dyppet, klar til rulling.


Nedsnødde Baileyskuler. Fantastisk gode, men det er litt jobb å lage dem, samt en god del søl. Men siden de er så utrolig gode blir de nok produsert her i heimen igjen.



                                    Førjulshilsen fra Turid

10 kommentarer:

  1. Jeg er nok mye mer på baking enn på konfekt, men dette så godt ut. Synd du ikke bor helt i nærheten så kunne vi byttet - løvtynne krumkaker mot noen baileyskuler.

    SvarSlett
  2. Dette ser da fryktelig godt ut!!
    Jeg bare klarer ikke smelte sjokolade, det blir bare en klumpeter røre hver gang.. men ble altså veldig fristet til å prøva denne oppskrifta ;)
    Baileys er jo så godt!!
    Klem

    SvarSlett
  3. Dærsken... Må prøves!!

    SvarSlett
  4. Huff da, sånne fristelser tåler jeg ikke. Må nok lukke øynene hardt igjen her nå... ;-)
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  5. Farlig godt, tenker jeg!
    Ha en fin førjulsuke!

    SvarSlett
  6. Mmmm, de høres veldig gode ut=) Jeg vil ha, jeg vil ha!!! Kos deg med bakst og andre koselige ting=) Vibeke

    SvarSlett
  7. Dette så farlig godt ut! Ønsker deg en riktig god jul!

    Klem Vivi

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)