lørdag 27. september 2014

Vårens fristelser

på en blomstrende fredag som nå er lørdag.


Å starte dyrking i vinduskarmen tidlig. Her er det vanlig tørre gule erter som blir et friskt og egenprodusert innslag i salatbollen.


En fristelse jeg vanskelig kan motstå, stadig nye frø. Haugen bare vokser og vokser jo nærmere våren jeg kommer.


Etter en tidlig start på planterommet i januar, er fristelsen til å flytte ut i drivhuset tilstede tidlig, tidlig. Siden klimaet er tøft her på vinteren må jeg vente til midten av april, dette for å kunne forsvare bruken av strøm. Dette bildet er av årets chili og paprikaplanter som har flyttet ut i drivhuset.


En klar favoritt, krokus Gipsy queen. Til min store glede har jeg fått tak i flere nå i høst. Jeg bare elsker de vakre brune tegningene på utsiden av kronbladene.


Gressløk. Prøv å bytte ut basilikum med gressløk når du lager pesto... jeg lover deg at det er utrolig godt.


Herding av planter er fristende å gjøre, tidlig om våren. Å bære ut og inn har på en måte blitt en vane ;)



Nydelige duftende pinseliljer.

Flere vårfristelser finner du HER på fine bloggen Blandt roser og bladlus.

-Turid, som plutselig lengter til våren igjen.


8 kommentarer:

  1. Härlig vår hos dig! Roligt med alla frösådder och krokusen är så fina.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
  2. Så koselig med vårfristelser! Kjenner jeg gleder meg allerede=) Fin søndag til deg=) Vibeke

    SvarSlett
  3. Dette med vår fristelser i vinduskarmen er du god på Turid, det blir noen måneder fri for plantearmen nå men så er vi i gang igjen.

    God søndag.

    SvarSlett
  4. Underbara vårfrestelser där! Ser vi delar passionen för chili! Ha en skön söndag! :) Mia

    SvarSlett
  5. Å så gule erter har jeg ikke tenkt på gikk an :) Smart tips å bruke gressløk. Det skal jeg prøve å huske når gressløkavlingen er på plass igjen til sommeren.

    SvarSlett
  6. Ja, det er deilig å tenke på en ny vår! Jeg lengter allerede etter å se krokus stikke opp i snøen! Håper at vinteren blir kort :)

    SvarSlett
  7. Ååå måste komma ihåg att så gula ärter. Det är riktigt härligt. Kram

    SvarSlett
  8. Härliga vårtecken du bjuder på.
    Nu blev jag sugen på ärtskott.
    Allt gott
    Annika

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)