mandag 25. mai 2015

Skeptisk?


Det ble iallefall mannen i huset da jeg glad og fornøyd kommer hjem med en pose med grønne blader og sier: sjå, e ha plokka middag åt øss. (Jara, det går på ganske brei dialekt her oppi grukkedala ;)
Så ser du faktisk aldeles riktig, det _er_ skvallerkål.


Et grusomt ugress ingen unner sin verste fiende å ha i hagen, men min mor har det i sin dessverre, så da kunne jeg like godt ta ei lita matauk der før jeg reiste hjem. If you cant beat them, eat them.


Vi spiste ikke bare skvallerkål altså, men jeg lagde det slik:
Skyll og vask skvallerkålen, det er fint at den er sped, så det er bare på våren den kan fungere som matauk. Jeg startet med en gul løk i biter og et fed hvitløk, stek i olje til det blir blankt. Jeg hadde også litt squash i biter, men det er ikke nødvendig. Ha i skvallerkålen og rør til den faller sammen. Tok i en skvett fløte, omlag 1/2 dl. Så får det hele stå å putre noen minutter til fløten tykner littegrann. Smak til med salt og pepper.


Jeg har igjen forvella sukkererter i frysen fra i fjor, så det havnet også i gryta, men heller ikke det trenger du oppi.


Attåt vart det pannestekt laks. Sausen var et rømmebeger som ble kokt i panna (under omrøring) etter at fisken var ferdig stekt, lettvint og veldig, veldig godt.


Kokte poteter og tre fioler på toppen. En kan saktens koste på seg mer blommer (blomster) i maten synes jeg. Fioler, syriner, ringblomster, agurkurt med mange flere, egner seg godt til dette da de er spiselige.


Husk, det er gibort på denne bloggen to innlegg under dette. 400 000 treff for en hage/tulleblogg må da være verdt litt feiring.


                                       -Turid

5 kommentarer:

  1. Så jo godt ut da, men må innrømme at jeg er litt skeptisk jeg også....
    Men finnes mye som er spiselig, så kanskje jeg må prøve en vakker dag?
    Ha en fortsatt fin uke :-)

    SvarSlett
  2. Jeg har også masse av den i hagen, og det har jeg bestemt meg for å finne meg i=) Har ikke prøvd å spise den enda, men det må jeg kanskje prøve=) Vibeke

    SvarSlett
  3. Det så jo utrolig fristende ut da, jeg plukker skvallerkål hver dag.
    Jeg tar bort en og neste dag er det minst tre nye der den ene sto hummm.
    Men den stikker ikke, brenner eller er grusomt stygg det skal den ha.

    Jeg skal jammen prøve å blande det inn i maten, men jeg kommer ikke til å si det til gutta før etter middagen.
    Takk for oppskrift og ha en fin dag Turid.

    SvarSlett
  4. Takk for nok en flott oppskrift! Har lest at skvalderkål er fin i maten. Vi har ikke det og jeg har ikke tenkt å plante det her :-). Kanskje jeg skal lage brenneneslesuppe og gjødsel i stedet, for det har vi mye av.

    SvarSlett
  5. Gratulerer med fine besøkstall :)

    Jeg visste ikke at man kunne spise skvalderkål - hva man lærer *ler*

    Klem ;)

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)