mandag 17. desember 2012

Øl

Hjemmebrygg hører jula til.


2 flasker Bayer og 2 flasker vørterøl


Bittelitt fersk gjær, et lite hjørne eller så av hele klumpen. Blir det for mye vil ølet bli veldig eksplosivt.
1250 g farin og 15 liter lunkent vann. Rør til sukkeret er oppløst. Jeg pleier å ha i en klunk tomtebrygg og litt sukkerkulør også.


Rene brusflasker


Øs opp


La flaskene stå i romtemperatur til gjæringsprosessen er i gang, ca 1 døgn. Grunnen til denne plasseringa her er at varmepumpa blåser sønnavind under disse stolene. Sett flaskene i en kjølig kjeller i 5-6 dager til og så...... nyt hjemmebrygget øl. En ting. Ikke kjør bil umiddelbart etter å ha drukket ølet, jeg aner ikke om det kan være litt alkohol i det, så det er best å være på den trygge siden, ikke kjør bil rett etterpå.

Ha en strålende mandagskveld :)  Hilsen Tua

PS. Nå med rent stuetak (snille mannen vasket mens jeg var på jobb i helga). Så da var det bare for meg å gakke ut i stua og fortsette nedover veggene.



4 kommentarer:

  1. Hei på deg!
    Hjemmebrygga øl er kjempe godt. Jeg er ikke vant til det fra hjemme, men svigermor lager det så nå synes jeg det er godt.

    Ønsker deg en ny fin uke! Klem

    SvarSlett
  2. Jeg husker at min mor lagde tomtebrygg når jeg var liten. Men den gangen var det ikke skrukorker, bare plastkorker som fort spratt av. Jeg husker de spratt opp i taket i kjelleren, så det var futt i det. Takk for flott oppskrift! Den skal prøves en gang :-)
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  3. Guri, det høyrdest spennande ut.Ikkje vanskelig heller.
    Kor kjekt å kome heim frå jobb til nyvaska tak...flinke mann :))
    Super metode du har brukt på sølvet ditt i innlegget under.

    Ha ein fin kveld.

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)