tirsdag 4. desember 2012

Seige firkanter.

Liker godt å kalle det seigmenn, men det er ikke mye som minner om menn når en ser på disse.
Enkelt julegodteri en lager selv, noe kliss blir det, men de smaker veldig godt.


Gamle og rengjorte sennepsglass kan brukes til mangt og mye, her til seigfirkanter. Av denne oppskrifta ble det 9 sånne glass fulle med seigfirkanter.


Jeg brukte 30 plater gelantin, 2.5 dl bringebærsaft, 2,5 dl kaldt vann som jeg la gelantinplatene oppi, 900g sukker, ca 12g sitronsyre og litt rød konditorfarve. Sukker til strøing/dypping.


Etter at gelantinen var sånn noenlunde oppbløtt kokte jeg opp alle ingrediensene i kjelen.

 
Tømte blandingen oppi ei ildfast form og satte det til avkjøling. Det hele sto en dag, så varme jeg opp bunnen på forma direkte på kokeplata til seigmenn/firkant/flaket slapp forma og bikket det hele ned i ei godt sukkerstrødd langpanne. Vent noen timer igjen.


Så skjære opp flaket i passe biter og dyppe alle bitene i sukker, særlig snittflatene er klissete og seige. Etter det er det bare å foreta et kjempe sukkerkick.
Bytt gjerne ut bringebærsafta med appelsin eller sitronsaft.


                                    Hilsen sukkerTua

3 kommentarer:

  1. Sånne kan jeg huske at jeg laget til jul sammen med tante og bestemor da jeg var liten, kjempegode og veldig stas å lage kan jeg huske. Et koselig juleminne :-) Kanskje jeg må prøve det sammen med ungene. Ha en fin adventuke!

    SvarSlett
  2. Sukk, det der så fristende ut... ;-))

    SvarSlett
  3. Mmmm..ser kjempegode ut! Husker mamma lagte disse:)
    Ønsker deg en fin dag Tua. Klem fra Ellen

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)