onsdag 6. mars 2013

Tomatdrømmer

Den deilige følelsen av veldig, veldig tidlig vår har kommet for å bli......heldigvis. Tomatfrøene kom i jorda just nå, da er det så fint å kunne meddele alle dere hagegale og andre også, om akkurat det ;) Dele den gode følelsen av å tråkke rundt på kjøkkenet med jord under sokkene, oppvasken som må vike for jordsekker, potter og frøposer, det å mene at jord under neglene kan være like fjongt som den blankeste neglelakk.


Tomatutvalget pr dags dato, det aner meg at dette utvalget utvides etter hvert. Er litt usikker på hvor mange tomatsorter man trenger, men antakelig er det atskillig mer enn seks.
For de spesielt interesserte: Sparta, Maskotka, Ace 55 UF, Balkonzauber, cherrytomat og Tiny Tim.


Varmepumper er stygge saker, men den er flott til frøspiring, et utvalg tomater, delikat anrettet på et fat, merket med hvite plastkniver og svart sprittusj og toppet med en lekker brødpose i blank plast med en utsøkt knute på toppen.


Tomatenes fremtidige hjem, dypt begravet i snø.


Her har hagedama og den hjelpende mannen en jobb å gjøre. Drivhuset på innsiden er absolutt ikke ferdigstilt. Her må graves og danderes, men tenk hvor flott det skal bli når tomatene står sirlig på rekke i hver sin sorte murerbøtte struttende og friskgrønne med store røde tomater på hver gren. Jammen tror jeg det kan bli plass til et bittelite cafesett i hjørnet, med plass til tekopp og bok.

Ha-ha, jeg kan drømme jeg. Sist jeg prøvde tomater, frøs alle plantene natt til 15 juni, det er ofte siste frostnatta i de indre dalstrøkan. Heldigvis finnes det dyktige gartnere som produseres masse tomatplanter og annet fint hos den lokale blomsterhandleren bare 1 mil unna.


Frørydding. Etterhvert som hagegalskapen har bredt om deg hos meg, har jeg gått fra 1 skoeske med frø i kjelleren til 2, pluss 3 isbokser og en kurv, når jeg tenker etter har jeg en papirpose ett eller annet sted også. Hmmmm, da er iallefall kurven ryddet.

Å slik går nå dagan.............


                                        Fin onsdag :) fra Tua


                                 



13 kommentarer:

  1. Se her ja da er de første tomatene til spiring og i boks, kjøkken og hele hjemmet forandrer bruksområder og karakter ettersom såarmen bare jobber seg videre i frøposer og såjord he he.
    Så mye spennende frøposer du har funnet frem, lange negler sesongen er over for i år for meg.
    Marit.

    SvarSlett
  2. Ja, dette var moro å lese. Jeg har ikke sådd tomater enda, for det blir ikke tidlig vår her ser jeg med et raskt blikk ut vinduet... Jeg har ikke plass til annet enn blodbeger for øyeblikket ;-)
    Jeg tør ikke en gang å tenke på hvor mye frø jeg har, så jeg burde nok gjøre som deg å rydde litt i de. Ha en fortsatt fin dag.

    SvarSlett
  3. Herlig Tua!!...det er så fint å være igang..jeg skal så tomatfrø til helg og gleder meg vilt:))..det er så morro å være igang.
    Frøpose-samlingen blir større og større...kjenner den der:)
    Ser du skal så palmekål...første år for meg..spennende:)

    SvarSlett
  4. Det er dama si det....no er du komt skikkelig i gang.Framover no skal neglene kun ver farga av jord :)) Men jammen såg det ut som det er ein del snø hos deg enda.Men den forsvinn nik fort når sola får kome fram.
    Kjekt å drøyme seg vekk om planer av forskjellig slag. Skulla ønske eg kunne ha ein stol og bord i drivhuset mitt også...men det blir ivertfall berre draum. Alt for lite.....det blir overfylt av planter.
    Ha ein fin kveld, frå MarJE.

    SvarSlett
  5. Koselig lesning om tomatsåinga! Selv tror jeg ikke jeg kan så tomater i år uten drivhus

    SvarSlett
  6. Tomater har jeg prøvd og gitt opp (mange ganger) så nå venter jeg til jeg får drivhus. Men det har jo du nå. :D Tenker du kommer til å få mange flotte stunder i det. Gleder meg til å se bilder av et velfylt drivhus med egenproduserte planter, bugnende av tomater. :D

    SvarSlett
  7. Jeg synes det er så kjedelig at jeg aldri får til tomater!!! I år vurderer jeg å kjøpe tomatplanter, og så om jeg lykkes bedre da! Lar meg stadig imponere over dere som får masse tomater=) Hmm, man kan vel ikke være god til alt!!! Fiin kveld til deg=) Vibeke

    SvarSlett
  8. Så koselig blogg du har, har lagt med til som følger og gleder meg til mange hyggelig innlegg bl.a om dine drivhusyssler. Flotte tomatsorter du har sådd også, mye gode smaker :))
    Tusen takk for veldig hyggelig kommentar på min blogg også, og ha en flott kveld videre :)

    SvarSlett
  9. Ja, det begynner å bli tid for å så tomater. Tror jeg tar det til helga! Det er rart hvordan frøposene bare multipliserer seg, noen her og noen der. Det hadde visst vært på sin plass med en opprydding hos meg også!

    SvarSlett
  10. Ingenting i verden er vel bedre enn selvdyrkede tomater!
    Nå fikk jeg sommerstemning her altså ;)
    Ikke det at jeg skal dyrke selv, men mamma har grønne fingre og drivhuset hennes robbes hver gang vi kommer, hehe ;)
    Lykke til med dyrkingen, vet hvor jeg skal finne inspirasjon den dagen jeg skal prøve meg ;)
    Klem

    SvarSlett
  11. Å det er herlig å vente på spirer og stelle med de små! I fjor fraus alle mine tomater - jeg glemte dem ute en natt. Det var fryktelig trist! Jeg gleder meg til å se drivhuset ditt med alle tomatene. Må drømme litt! Tusen takk for hilsen hos meg! Jeg er litt spent på løvetannprosjektet mitt - hvor store jeg greier å få dem inne. Jeg har i grunnen ikke tenkt å prikle dem :-). De virker jo ganske hardføre :-)

    SvarSlett
  12. Her skal det bli tomater og andre herlige vekster, skjønner jeg ;) Heldige du, som har drivhus. Takk for koselig besøk inne hos meg, og din kommentar på mine veksthusdrømmer ;)

    Klem, Turid

    SvarSlett
  13. Gosh så flott og stort drivhuset blir!
    Gleder meg til å følge med og håper du deler!

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)