fredag 9. august 2013

Innrømmelser

av at jeg begikk i fjor en synd. I denne skråningen (langt fra spiselige vekster) ble det sprøytet med Round Up. Etter flere sesonger med intens luking av kvitkløver og sypressvortemelk gjorde jeg det. Og nå? Kvitkløver er vekk, mens den hersens sypressvortemelken lever i beste velgående. Arghhhhh.
Så jeg antar at lukeprosjektet fortsetter de neste årene også, og at jeg må leve med sypressvortemelk i skråningen.




Ikke akkurat lekkert.


Her er det fint i juni, nå i august er det bare gult og slitent. Hmmm, ommøblering må nok til.




Så var det hun som glemte oppbindingen dette året. Riddersporene er ikke 2 meter høye i år, men 2 meter lange og brede.


Ikke alt er like galt, kjøkkenhagen er fin nå, bugnende av ringblomster, tagetes, bønner og kål.


Se! Tross at hagen ligger i sone H-6, og at vinteren har vært meget tøff for hagen ser jeg denne inne i rosebusken Therese Bugnet. Clematisen Ville de Lyon har overlevd. Og atpåtil kvitterer den med en blomst :)


Hmmmm, liker ikke. Her skal det grønngjødsles ikke kattegjødsles.


                             Sånn går nå dagan.

                             -Turid

9 kommentarer:

  1. Huff, for et ugress til besvær! Ja det ser litt augustslitent ut hos meg også. Bortsett fra det nevnte ugresset, som trives godt. Fin kjøkkenhage!

    SvarSlett
  2. Ikke at jag har noen personlige erfaringer hva angår haging, men kan forestille meg det er kjett med ugress og luking ;)
    Stå på! Du har en nydelig hage :)
    klem

    SvarSlett
  3. Ja noe vinner en ikke over og må bare finne seg i at sånn bare er det.
    Men når en har litt stor hage kan man vel ikke greie å ha det så strøkent overalt.
    Så flotte grønsaker du har, god helg fra Marit.

    Jeg har sendt noen frø, det er de små svarte Åsemor la seg oppi alle frøa mine og rota litt he he.

    SvarSlett
  4. Ja, det er vanskelig med dette ugresset. Hvis en ikke sprøyter har en jobben med å luke i evigheter. Det er ikke lett å balansere mellom å være miljøvennelig og ha en strøken hage. Så fin kjøkkenhage du har!

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  5. Ugress kan man bli skikkelig lei av. Det er skvallerålen som er verst i hagen her. Jeg luker og luker, men tror sannelig den vinner til slutt=) Får trøste meg med at jeg har en viss kontroll! Kjøkkenhage er veldig gøy=) Håper du får ei super helg=) Vibeke

    SvarSlett
  6. Jeg syndet også ifjor. Vi hadde Parkslirekne i ett hjörne i hagen og de fikk en dose med Round Up de også. Heldigvis har de ikke kommet tilbake forelöpig!
    Ha en fin helg!
    Klem!

    SvarSlett
  7. Lurer på om jeg skal gjøre det samme med mosen, som jeg har i alle bed. Håper den varmen sommeren har gjort noe med det, men nå har det jo regnet igjen lenge, så jeg får se hvordan det blir. Godt å se at også andre har deler av hagen, som ikke er helt som det skal :)) Det gjør jo ingen ting, egentlig :)

    Klem

    SvarSlett
  8. Cypressvortemelk høres slitsomt ut og jeg forstår godt at du forsøker med Round Up. Jeg har hørt om noen som bruker Salmiakk på det verste ukruttet. Vet ikke om det er mer miljøvennlig akkurat...

    SvarSlett
  9. Fine bunndekkplanter disse ugrasa :-). Været som er nå er veldig ugrasvennlig syns jeg det ser ut som...

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)