onsdag 10. juni 2015

Deilige dager

i hagen, etter jobb iallefall. En ting er sikkert, enhver hageentusiast burde vært fritatt for all jobbing nå når alt går i ekspressfart i hagen.


Min teflonaktige hukommelse kan ikke erindre å ha satt disse i høst, men det har jeg nok sikkert gjort. Og det er jeg veldig glad for :)


Peonbedet i anmarsj. Noen av peonene har flere knopper enn før, mens andre ike ser ut til å ville blomstre i det hele tatt. Hmmmm, peonmysterier i lange baner.


Forglemmeieisøster, har nok blitt en av vårens favoritter i hagen, sammen med lungeurt og min gryende nye dille løytnantehjerte.


 Den lille sorte i grusen. Har nok skrevet om denne før, men det gjør nok ingenting siden er så søt. En selvsåer som stammer fra ei potte med sorte små fioler jeg hadde for mange år siden. Det morsomste er at den fortsatt er sort og at den bare selvsår i grusgangene, ikke i bed.


Litt håndarbeide må også til etter at hagelivet er levd for dagen, fra vottedilla til ullsokker i sommerlige farver. Tynne ragglabber (ullsokker) er godt å ha i den hittil kjølige sommeren.

For den som lurer på hagemarkedet vi i Gausdal hagelag hadde, gikk det strålende. Tross litt grått vær var det mye besøk på standen. Ny inntektsrekord ble satt :) Chili og squash gikk unna i rekordfart, så til neste år må det nok såes flere, ja jeg må innrømme å ha vært litt på nettet for å rekognosere chiliutvalget.......


                                    -Turid

4 kommentarer:

  1. Ny diller er da bare herlig! Jeg synes det er så hyggelig med andres diller også. Løyntnanthjerter er så fine akkurat nå. Har du sett de med gule blader? Jeg kjøpte mine fra Garden Living i fjor vår. Nå har jeg fire sorter av de store, og sikkert like mange av de små. Farlig dille den også... ;))

    Nydelige svarte fioler du har. Kanskje de trives best i grusen for den er jo veldig næringsrik.

    Så bra at det ble ny salgsrekord! Det hadde vi også i hagelaget her. Jeg sår en chili som heter 'Vampire'. Har du sjekket den? Den får så fine svartlilla frukter som til slutt blir røde. Midt på treet sterk tror jeg.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Nydelige Tulipaner og søte små Stemor i grusen. Fine sommersokker som du strikker.

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
  3. Jeg elsker forglemmegeisøster. Må skaffe flere. Jeg er førstegangs chilidyrker i år, og har fått en som heter Padron som brukes grillet med flaksalt. Den er jeg spent på!

    SvarSlett
  4. Nye diller må en bare regne med og det er litt av moroa med hage:-) Selv har jeg fått en helt uventet dille - jeg har begynt å strikke! Det var 25 år siden jeg strikket en genser som tenåring (og den fikk mamma avslutte siden jeg ikke orket helt i mål) men nå har det plutselig kommet over meg. To babykofter og to Skappelgensere har det blitt på to uker. Ikke så avansert, men nå skal jeg ta "neste steg" og pröve meg på en bomullsgenser. Det tar nok en stund för jeg strikker sokker og votter, men jeg kanskje også kommer dit en dag? :-)
    Klem Nora

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)