mandag 26. mars 2012

Mandagstema, nytt liv

Ny mandag, nytt mandagstema hos Helene med bloggen Alt som er vakkert.. Min tolkning av nytt liv:
Denne vakre løkplanta, den er kjøpt som staude, men lukter sterkt av løk, tror den heter brudelys. Den spirer tidlig om våren, helst under snøen, danner ei grønn tue som skyter opp blomsterstenglene i juni. Den blomstrer lenge, lenge og har blitt ei av mine favorittplanter i hages, både på grunn av voksemåte og farge, men også for den lange blomstringsperioden.


Dette er brudelyset på våren, altså nytt liv, tatt akkurat når snøen forsvant 25 mars 2012.


Brudelyset sånn den ser ut i blomst i juni. Vakker plante , eller hur?


                                       Hilsen vårtua

10 kommentarer:

  1. Å ja den er fin , og enkelte stauder er man mer glad i en andre.

    Ha en fin ny uke , Marit.

    SvarSlett
  2. Heisan.
    Vår og nytt liv. Kjenner på det samme. Nydleg plante. Minner om allium. Trur eg må vera på utkikk etter denne. Ynskje deg ei fin veka.

    Ha det godt :)

    SvarSlett
  3. Så flott en staude. Har du noe botanisk navn på den? Ha en fin uke, Tua!

    SvarSlett
    Svar
    1. Botanisk navn på brudelys er Butomus umbellatus, men som sagt er jeg usikker å om det virkelig er brudelys. I boka står det at brudelys er ei myrplante som skal stå i vann, mine står i vanlig bed. Kjøpte de umerket av en lokal bonde som driver gardshage ved siden av vanlig gårdsdrift, har aldri sett denne i vanlig salg.

      Slett
  4. Fin plante! Hvis det lukter løk av den, tror jeg det kan være en eller annen Allium.

    SvarSlett
  5. Det er så dejligt at se nyt liv i naturen. :-)

    SvarSlett
  6. Nydelig plante. Flott bidrag.

    SvarSlett
  7. Det er så herlig å se grønnespirer i dødt gress!

    Ønsker deg en fin kveld.

    SvarSlett
  8. Nydelig plante! Den kan jeg ikke huske å ha sett før.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  9. Når snøen gikk? Gratis, da er du igang og. Din plante ser spennende ut, synd at den ikke er i salg, tror det er mange som gjerne hatt den, meg selv inkludert.
    Ja jobben du, om sommeren hadde jeg gjerne hatt fri eller i det minste deltid...
    Ha det fint :)

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)