søndag 10. juni 2012

Det lukter ille i kjøkkenhagen, men det gror.

Neslesuppa har nå stått ei god uke, innholdet ser ekkelt ut og lukter skikkelig vond. Da er den klar til bruk. 1 liter nesleguffe og 10 liter vann i vannkanna, hele kjøkkenhagen ble vannet med dette i går. Denne typen gjødsel inneholder store mengder nitrogen som fremmer bladvekst og ikke blomstring, så salat, rabarbra, spinat, ja alle bladgrønnsakene får flere omganger med dette i løpet av sommeren. Illeluktende, men helt gratis. De andre grønnsakene får bare to omganger med dette i løpet av sommeren.


Første innhøsting, reddik og ruccola.


Asiatiske bladgrønnsaker.


Blomkål.


Sjarlottløk, gulrot og rosenkål.


Nesleguffa.


Salat, reddik og ringblomster.


Til brennesleguffas forsvar må det nevnes at det lukter vondt, men eimen forsvinner veldig raskt etter innholdet er tømt på.


                              Hilsen illelukTua ;)

9 kommentarer:

  1. He he det er godt en vet hva det er som stinker.
    Men du har flotte grønnsaksplanter så det er jo vært litt lukt det.

    Ha en fin søndag , Marit.

    SvarSlett
  2. Flott og gratis gjødsling. Grønnsakene ser friske og gode ut.

    SvarSlett
  3. Ja, det der lukter skikkelig ille. Pleier å lage vi og, men i år er vi litt trege. Står og godgjør seg enda. Det er utrolig artig å høste fra egen hage=) Lykke til=) VIbeke

    SvarSlett
  4. Hei Tua. Jeg er imponert over kjøkkenhagen din! så mye forskjellig fristende grønnsaker du har sådd. Takk for nyttig info om neslegjødselen. Da skal jeg bruke det på spinaten og bladgrønnsaker i sommer:) Jeg har ikke fått begjunnt på kjøkkenhagen enda i år..nå må jeg jammen meg komme igang! Fin ny uke til deg:) Klem fra Ellen.

    SvarSlett
  5. Tusen takk for godt tips! Dette må jeg prøve!

    Kjøkkenhagen din var virkelig flott, med masse godsaker. Her blir det mye godt som kan nytes i løpet av sommeren! Herlig!

    Klem

    SvarSlett
  6. Ja den guffa stinker skikkelig!..men den gjør susen da..flotte grønsaker hos deg:))

    SvarSlett
  7. Neslevann lukter virkelig ille, men gjør veldig godt for plantene. Tydelig at grønnsakene dine trives.
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
  8. Nesleguffe, jeg har hørt rykter om stanken, og en vakker dag skal jeg jammen prøve den ut, men foreløpig setter jeg pris på å slippe ;)

    Men kult med hjemmelaget supergjødsel!

    SvarSlett
  9. Jag som inte har ogräs jaktar alltid på nässlor och kärringrokk, bägge ska vara supra i guggen. Takk for paioppskriften, enkel og skal pröves :)

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)