mandag 27. august 2012

En sjokkartet opplevelse

var det å stå opp i dag (ok, det er nesten natta når jeg står opp enkelte ganger) kl 04.20 ringte uret og jeg kom meg opp. Sjokket kom da termometeret ble sjekket...... MINUS 1 GRAD, alle dahliaene og squashplantene stod nakne og alene ute i frostnatta, uten en eneste flik av fiberduk eller fleecepledd på seg. Jeg følte meg som en plantemishandler av rang, som reiste mistrøstig på jobb etter å ha skrapt alle fire bilvinduene fri for is. Nå er vi faktisk der igjen.......
Været er strålende på indre østland i dag så etter jobb skulle det hages over en lav sko, altså klippe ned forfrosne dahliaer og andre hustrige hagebeboere.
Det gikk ikke så verst allikevel.
Dahliaene var litt brunaktige i bladkantene med noe medtatte blomster på enkelte av plantene, og squashen stod nesten like fint, måtte klippe av en del blader, men det går seg nok til om frosten bare venter litt med gjenvisitten.


Solsikkene står å soler seg i kveldssola, de er en måhaplante i kjøkkenhagen hvert år, bare fordi de er som små soler i seg selv. Til å bli glad av.


En spiselig bukett plukket i kjøkkenhagen. Grønnkål, rød grønnkål, ringblomster, dillkroner, kvann, peppermynte og palmekålblader.


Fortsatt er det noen valmuer igjen, men de fleste har gått over til grønne frøkapsler. Også de er flotte både i bed og bukett. Når alle er avblomstret sanker jeg inn kapslene for tørking så neste sommers valmuer er sikret.


Alpestikle, denne blåfarven er så lekker, minner om metall. Tistler og stikler er kule innslag i bedene helt til jeg luker ivei, ikledd shorts.


Dette er ei plante som går i kategorien mindre pen, men den er litt festlig der den står litt avvist på utsiden av gjerdet i grøftebedet.


Kjøkkenhagen i all sin prakt med kveldssol på.


Hvit valmue, denne er fylt, men av den frøblandingen jeg høster fra egen hage varierer det fra helt enkel til tett fylt valmue.


                                    Ha ei strålende og frostfri uke, hilsen hutreTua

9 kommentarer:

  1. Fysjameg....frost allerede??? Håper det er lenge til den kommer hit:-)

    Frost eller ei så ser det fremdeles fint ut i hagen din synes jeg. Håper det blir en god stund til neste gang du må skrape is av bilvinduene!

    Klem Nora

    SvarSlett
  2. Oi, ja da var det kaldt hos dere! Ikke så kjølig her nord enda, heldigvis. Godt det gikk tålig bra med blomstene i hagen din. :) Fine bilder.

    SvarSlett
  3. Huff, det var tidlig med nattefrost!! Den spiselige buketten var utrolig lekker! Fin ide for oss som ikke rekker å spise opp alle grønnsakene.

    SvarSlett
  4. Gardinene er kjøpt ferdige. Men, de har også dette stoffet i metervis.

    SvarSlett
  5. Tenk at det har vært frostnetter hos deg. Isj, høsten kommer alltid altfor fort. Skulle ønske tiden gikk litt sakte. Spesielt om sommeren. Så bra alt overlevde, og så får vi håpe det blir lenge til neste frostnatt. Jeg synes valmuefrøene jeg fikk av deg ble flotte valmuer. Nå har jeg latt de stå slik at det blir enda flere frø til neste år=) Vibeke

    SvarSlett
  6. Oj, oj minusgrader redan, hoppas det bara var tillfälligt. Det blommar så fint hos dig.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvarSlett
  7. Huff, det var tidlig å skrape is. Men det er vel slik vi må regne med. Jeg har flyttet inn alle pellisene mine i dag, men jeg håper Dahliaene kan stå ute litt til. Dem står jo under tak, så jeg håper det går greit!

    En dag du slutter seint på jobb, så kan du komme en tur oppom for jeg har Akeleiefrø til deg og hvit Malva!

    Klem Vivi

    SvarSlett
  8. Åhh nei! Vil ikke...vil ikke ha vinter ennå :( Altfor tidlig! Her var det mellom 0 og 5 grader i natt, er ikke helt sikker, men plantene ser bra ut foreløpig. Håper det bare var et skremmeskudd!
    Den hvite fylte valmuen din var helt nydelig!

    SvarSlett
  9. Hva-er det mulig med kuldegrader allerede? Forstår godt at du blir fortvilet da. Fint å høre du ikke fikk store skader på blomstene dine. Sender deg noen varmegrader :) selvom vi tross alt ikke har for mye av dem her heller.

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)