mandag 20. august 2012

Høsten nærmer seg

ja, sånn er det bare. Rognebærene rødmer på trærne, skolen starter i dag og min hang til høstfarver på blomstene, er der igjen. Solsikker og solhatt nytes i lange drag.


Denne store planta ble kjøpt på et planteloppemarked for to år siden, den ble kaldt stråleblomst. Kjempealant er vel det rette navnet, sommerfuglene like den godt iallefall.


Blomkarsen gror langt utover gårdsplassen for tiden, akkurat denne blomsten minner meg om lykkelig barndom på småbruket høyt oppe i lia.


Ringblomst, en av mine sommerfavoritter. Denne gjengen bor sammen med squashen i kasse i sørveggen.
Sådde i år den vanlige og en som heter Radio, Fortsatt er det den vanlige som fenger meg mest med sine ryddige kronblader, Radio var mer rotete i formen.


Solsikke. Denne har fuglene sådd. så høy har den blitt at fotografen hadde problemer med fokuset. For et godt portrett av denne må jeg over på gårdsplassen til naboen, så profilbilde får holde :)


Sjarlottløk til tørk. Tørk og tørk fru Blom, etter ei flott helg regner det atter igjen her på østlandet.


Helgebesøk fra storsjarmøren. Matstasjonen er renovert i sommer, men beis og lokk til pipa sånn at maten holder seg tørr. Det er storveis fest her titt og ofte, så mesteparten av maten havner nede blant marikåpe og isop i bedet under huset.


Panikken tok meg i går når denne dukket opp i bedet. Ukjent snegle som ble fotografert og siden avlivet. Søkte råd på hagegal der svaret kom raskt. Noen mener det er iberiasnegle, andre igjen mener det er en orangeskogsnegl og den er helt lik den ufarlige orangeskogsneglen på bilder. De lærde strides, ikke vet jeg, men sånn for sikkerhets skyld avlives enhver snegle som forsøker å bevege seg her i hage.


                               Ha ei finfin hverdagsuke, hilsen Tua

10 kommentarer:

  1. Hmmm, nå ble jeg også usikker angående snegler når jeg så ditt bilde. Jeg har også funnet noen sånne som jeg har trodd har vært iberia, men visste ikke at det var noe som het orangeskogsnegl. Jeg bor med skog på to kanter her, så det skulle ikke forundre meg om det er sånn jeg har. Uansett blir de klippet i to sånn for sikkerhets skyld.
    Søt ekorn du har på besøk! Ha en fin mandag :-)

    SvarSlett
  2. Så fine høstfarger og bilder ,ja høsten er flott hvis vi får litt fint vær.
    Sopp og bær får meg ut i skogen og få gått en tur og rista litt på skinkene er Sundt for kropp og hjerte he he.

    Så heldig du er som har ekorn besøk , der så artige å se på.

    God ny uke med skole og faste rutiner ,,hverdagen er jo fin etter en lang ferie,,

    Klem fra Marit.

    SvarSlett
  3. Ja her hadde du flott haustbløming. Den må nytast.
    Så kjekt med ekornbesøk i hagen :)) Men den siste..............snigelen kan en ver foruten. Har rikelig av den sorten her :(
    Ha en finfin dag.

    SvarSlett
  4. Jeg er nok en av de som ville si at dette ikke er iberiasnegle. De har jeg massevis av her. Hos meg er ingen sniler velkommen. Jeg dreper alle jeg ser, stoler ikke på at noen ikke gjör "ugagn":-)
    Nydelige höstfarger på bildene du viser, selvom jeg håper at hösten lar vente på seg en stund ennå!
    Ha en fin mandag!
    Klem

    SvarSlett
  5. Koselige bilder! Ja det er unektelig litt høst over hagen nå,men vi holder vel koken litt enda?! God mandag!

    SvarSlett
  6. Flott med de varme fargene nå på ettersommeren! Min løkavling ble heller skrøpelig i år.

    SvarSlett
  7. Så koselig et ekornbilde:) Og veldig flotte orange farger i hagen din.

    SvarSlett
  8. usikker på hvilken snegle det er, men lurt å ta knekken på den. Det er ikke bare Iberiasneglene om gjør skade. Skolestart her i dag også, men høst vil jeg ikke ha før i september altså. :-)

    SvarSlett
  9. Høsten kommer vel om vi vil eller ikke...fine høstblomster. Huff..håper i det lengste at slike snegler ikke kommer hit!!!

    SvarSlett
  10. Hei på deg!
    Vi skal ha en flott høst i år, har jeg bestemt. For jeg har nemlig så mye igjen å gjøre, og det har nok du også sikkert :)

    Så bra at det ikke var mordersneglen som var kommet opp til deg. Vi får krysse fingrene og håpe at den forsvinner fort igjen.

    Ha en fin uke du også! Klem

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)