tirsdag 21. mai 2013

Stuttreist og mere til.

Det er vel dette som er premien for hobbygartneren, å kunne spise av det man har fått frem fra frø og litt jord, samt det andre hagen har å by på. Det ble en smak av sommer.


Bleking av rabarbra pågår. Så fort snøen forsvant satte jeg ei bøtte over 3-4 av rabarbraskuddene, tanken var milde, lyse og sprø skudd litt tidligere.


Sånn så de ut etter at bøtta ble fjernet, lyse, sprø og litt lengre enn de andre, men fortsatt gallsure.


Plusset på langreiste og ganske uspiselige jordbær fra Belgia, kuttet rabarbra i små biter sammen med halvparten av jordbæra og kokte det hele med vann og sukker (smak til før du jevner). Resten av bæra ble hatt i på slutten for at ikke alt skulle ble sønder og sammenkokt. Når det hele var ferdigkokt etter noen minutter, jevnes det hele med potetmel utrørt i kaldt vann. Mengde potetmel? Dra kjelen av plata, spe med tynn stråle til du mener konsistensen er riktig om du vil ha suppe eller grøt. Strø litt sukker på toppen av grøten etter du har hatt den i bolle så unngår du snerk.


Mmmmm, dette er en smak av sommer. Serveres med melk og sukker eller fløte, krem,vaniljekrem osv...Hva man foretrekker er en smakssak, men det deiligste er den syndige følelsen av knasende sukker når man spiser ;)

Egenprodusert salat i mai er ikke hverdagskost for meg. Utrolig hva et drivhus og stort strømforbruk kan få til. Her er plukksalat, erteskudd, babyspinat, ruccola og ertestore reddiker klare for salatbollen.


Salatslynge er et godt redskap, men akk så diger og ufjampelig (stor og uformelig/ litt vrien å oppbevare).


Sånn, salaten i boks sammen med ikke fullt så stuttreiste cherrytomater, agurk og asparges.


Første dahlia/georgine i blomst ble den stiklingskjøpte Mystic. Den var en smule mer ordinær enn jeg hadde tenkt.


Første cosmos/pyntekorg i blomst. Sjekk, gartneren har iallefall ikke vaska gulvet i drivhuset før fotografering.


                                  Finfin tirsdag, hilsen Turid

13 kommentarer:

  1. Så kult med ureist mat, Turid! Vi har også så smått begynt høstingen; asparges hos oss. Og så hadde vi skvallerkålsuppe og brenneslepai i helga.
    Ha en fin dag videre.

    SvarSlett
  2. Så flott!
    Herlig å kunne ordne slik selv.
    Ha en fin tirsdag.
    Klem Christina

    SvarSlett
  3. Ja, mer kortreist blir det jo ikke ;-) Jeg har masse rabarbra her, men bruker jeg den... Kanskje jeg skulle lage litt ut av den med den oppskriften din. Så søt georginen din er!

    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
  4. Her har rabarbraen vokst fort, så den må tas i dag. Veldig stas å servere mat fra egen hage.

    SvarSlett
  5. Wow salat alt nå, det må jeg si var tidlig ja jeg tenker det smakte godt.
    Plantene fra deg er kommet i jorden og har faktisk nye skudd alt, nå ble det en pangstart med den fine pinsehelgen.

    Her regner det i dag men det er ikke kaldt så det er sikkert bra for alt som er plantet og sådd.

    Ha en fin dag Turid.

    SvarSlett
  6. Rabarbra og jordbær er godt sammen! Jeg må jammen huske å bruke av min rabarbra. Den vokser fort nå.
    Deilig med egendyrket salat.

    SvarSlett
  7. Mmm, det så veldig godt ut=) Tenk at du har salat fra egen hage allerede. Det er en stund unna her, for å si det sånn! Ja, ja, får vel bare smøre meg meg tålmodighet=) Håper du fortsatt har finvær=) Vibeke

    SvarSlett
  8. Vi lagde årets förste rabarbrapai i helgen - mmmm så godt det er med rabarbra!
    Ha en fortsatt fin uke!
    Klem!

    SvarSlett
  9. Ja, drivhus gir mange muligheter. Jeg har ikke helt kommet i gang, men planene er klare.

    Håper det blir sol igjen snart, for dette regnet liker jeg ikke.

    Vivi

    SvarSlett
  10. Det så deilig ut:) Stuttreist mat er bra, gleder meg til å diske opp med stuttreiste salater i sommer. Også må jeg bare skaffe meg rabarbra. Det er jo så godt

    SvarSlett
  11. Så mye du har fått til!
    Jeg gleder meg til drivhuset mitt kommer på plass og jeg kan teste ut om jeg egner meg som drivhusgartner :-)
    Men først litt sol og varme takk!
    Kveldshilsen fra Rita

    SvarSlett
  12. Så gøy å bli kjent med bloggen din! Takk for kommentar på min blogg. Salaten din så aldeles fristende ut. Nydelig!

    SvarSlett
  13. Mmmmm alltid noe fristende å se her inne hos deg:)
    Har en diger og sikkert eldgammel tue med rabarbra her på tomten. må komme meg ut å klippe meg noen stilker til å lage noe godt av:)
    Så herlig med egenprodusert drivhussalat! ser knasende godt ut:)
    Takk for koselig hilsen hos meg. Ble så glad♥
    Ønsker deg en fortsatt fin uke. Go klem

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)