søndag 23. februar 2014

Ryddesjau


i dypfryseren resulterte i juleribbe i februar. Jeg har et anstrengt forhold til juleribba, men tradisjon er nå en gang tradisjon. Så på selveste juleaften får den passere, men ikke i februar.


Hmm, gode råd er dyre... eller ikke. Liker den metoden som heter man tager hva man haver. Ymse krydderier , samt rapsolje i en bolle, rør rundt. i min bolle er det paprikapulver, chilipulver (hadde sikkert vært bedre med fersk), cummin, pepper, finhakket hvitløk, tror jammen litt gurkemeie fnt veien oppi også.


Juleribba i rause skiver, bades i marinaden, legges i ildfast form og settes i stekeovnen på ca 160 grader. Ikke ta dette i stekepanna, da vil krydderet svi seg lett. Stekes til det hele er well done, altså godt stekt, da rått svinekjøtt ikke er noe særlig etter min mening da.


Som tilbehør brukte jeg trauste rotgrønnsaker som var ovnsbakte, og ris, men sprekere tilbehør som wok eller en fargerik salat vil nok passe enda bedre til. Sausen er lett som en plett. Et beger matyogurt rørt ihop med en pose ferdig raitakryddermiks.

det vart ganske godt


                                -Turid

6 kommentarer:

  1. Det var jo en fin måte å bruke ribba på, uten å spise ribbe! Jeg er akkurat som deg. Ribbe i jula, og resten av jula kan jeg klare meg uten=) Håper den nye uka blir super=) Vibeke

    SvarSlett
  2. Såg veldig godt ut. Heilt enig med deg at svinekjøt må steikast godt.
    Heilt utrulig kor mykje snø det er hos deg ( forrige innlegg). Når ein ser slike mengder kan ein lure på om det blir vår. Men selvfølgelig kjem den.
    Ha ei god fin veke.

    SvarSlett
  3. Turid...du skulle drive restaurant du...en ene godbiten etter den andre som du tryller frem:)
    Enig med deg..juleribbe er i grunne best i desember,men med din krydderblanding blir jo dette mer eksotisk...ser fortreffelig ut:)
    Ønsker en fin ny uke:)

    SvarSlett
  4. Jeg er glad i ribbe, og det så deilig ut! Kanskje du skulle åpne restaurant oppi dalom ;-)

    Ønsker deg en fin uke!

    SvarSlett
  5. Jeg fant også en svineribbe i frysen, så det ble søndagsmiddagen her i går. Hos oss ble den den stekt på tradisjonelt vis. Bra med tips om variasjon i tilberedingen.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)