mandag 20. oktober 2014

Frø gis bort.

Det ble muligens litt mye frø som ble høstet fra hagen i år, så her er frølista. Finner du noe av interesse send meg en mail på kbjerkel@bbnett.no
Jeg bytter gjerne, men har du ingen byttefrø så gjør det ingen ting, frø skal du få allikevel.
Har du aldri sådd stauder før, så kan du få med "bruksanvisning" på staudesåing.

Veronica gentianoides, kosakkveronika
Papaver Orientale orange, orientvalmue orange
Polemonium caeruleum alba, hvit fjellflokk
Sanguisorba officinalis, legeblodtopp
Delphinium, ridderspore
Trollius chinensis, smalballblom orange
Tellima grandiflora
Astranta major, stjerneskjerm => må såes nå, da frøene spirer ferske
Campanula glomerata, toppklokke lilla
Dianthus deltoides pink, engnellik rosa
Geum orange, humleblomst
Agastache Golden Jubilee, anisisop
Lychnis chalcedonica pink salmon, brennende kjærlighet rosa
Dianthus plumarius alba, hvit fjærnellik
Potentila white queen, hvit mure
Geranium Endressii => få frø
Geranium Ruprechtii => få frø
Geranium bohemicum orchid blue
Thalictrum Aquileigiifolium, akeleiefrøstjerne
2-årige planter
Digitalis purpurea, revebjelle
Dianthus Barbatus Sooty


Anisisopen anbefales på det sterkeste. Den kan såes på våren, altså trenger den ingen kuldebehandling, den har en nydelig limegrønt bladverk hele sommeren, på sensommeren blomstrer den og tiltrekker seg mengder med sommerfugler og humler. Hele planta dufter deilig og bladene kan brukes til te. 


                                                    -Turid

7 kommentarer:

  1. Hei på deg! Jeg skulle ikke ha flere frø, men du frister jo veldig nå da. Den gule anisopen kunne jeg gjerne tenke meg i hagen. Har du adressen min?

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  2. Wow her var det mange fristelser, jeg får prøve og la være.
    Mulig jeg angrer he he, da gir jeg ett pip fra meg.

    Ha en fin kveld Turid.

    SvarSlett
  3. Så hyggelig at du gir bort frø=) Det er jo hageglede på sitt beste=) Håper du har det bra, og at den nye uka blir super=) Vibeke

    SvarSlett
  4. Så koselig at du har høstet frø og vil dele :-)) Jeg har ikke vært spesielt flink i år, til å høste frø, men jeg får komme sterkt tilbake neste høst.. Jeg kommer nok ikke til å så noe særlig heller, i år.. Men det er veldig koselig med selvsådde planter og jeg har mange potter med småspirer som er sådd sist vinter :-)) God ny uke!

    SvarSlett
  5. Så koselig at du deler med deg av overskuddet! Jeg har bestemt meg for å ikke så i vinter (bortsett fra sånt som er spiselig). Vi får vel se hvordan det går når det begynner å klø i fingrene etterhvert.
    Klem Nora

    SvarSlett
  6. Hyggelig at du vil dele frø, jeg sender en e-post..

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  7. Så hyggelig du vil dele frø!
    Jeg kunne tenke meg...Anisop,kosakkveronika,legeblodtopp eller hvit fjørnellik...alt etter hva du har igjen.
    Jeg har ikke staudefrø,men endel sommerblomster om du vil bytte med det.
    e-post: ingemaa@live.no

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)