tirsdag 25. september 2012

Fin hagedag etterhvert,

Det ble ikke så verst ute i går når sola dukket opp. Det ble faktisk en fin hagedag :) med gode temperaturer til og med.


Hagearbeidet nå består jo mye av å rydde, Her er det kassene utenfor kjøkkenvinduet som tømmes for frosne ringblomster og squashplanter.


Tomt og stusselig. Jorda spas over i trillebåra og lempes over i kjøkkenhagekassene.


                                         Pause.


                                         Pauseutsikten, over fugleliv og høstslitne planter.


Trappa akkurat nå, litt tandert med kun sølvfarvede planter, trådplantene står i ei gammel vinkasse, de hengende står i store hermetikkbokser som har stått ute en vinter for å bli rustet. Lyslykta er noen år gammel, den har rustet helt av seg selv :)


Ho-ho, det beste som skjedde i går er dette!! Drivhustomta er ryddet for riddersporer, storhjelm, marikåpe og akeleiefrøstjerner. Drivhuset er på vei til meg :)) På dette tidligere panikkområdet (panikkbedet) skal det fra neste år vokse tomat og agurk *glise*


Praktrylliken holder stand, den er slengete og uregjerlig i voksemåte, men den er tilgitt for sin lange blomstringstid og flotte gule farve.


Disse rekker det nok ikke i år er jeg redd. Trøsten får være at jeg har kunnet nyte det flotte mørke bladverket hele sommeren igjennom.


                                  Så er det jobb igjen........ Hilsen Tua

10 kommentarer:

  1. Hei fra Humlehagen!:)Kikker innom på dine høstgleder, har lagt meg til som følger hos deg.:)Hilsen Else Britt:)

    SvarSlett
  2. Ja, det blir nok flott med drivhus til neste sesong. Høstormedruene dine rekker nok ikke å blomstre hos deg når du får frost så tidlig. Det er jo synd, men som du sier så har de et fint bladverk helle sommeren som du kan nyte. Ha en flott dag, Tua!

















    SvarSlett
  3. Så deilig å få ryddet i hagen selv om det er litt trist å "stenge butikken" for sesongen. Lurt å gjöre ryddejobben för drivhuset kommer, for når du får det klör det sikkert i fingrene etter å sette det opp så fort som mulig:-)
    Jeg har fremdeles håp for at mine 'Brunette' skal rekke å blomstre iår. Vi har fortsatt (bank i bordet) ganske "varme" netter.
    Ha en fin dag!
    Klem

    SvarSlett
  4. Hei! Takk for kommentar på min blogg!! Veldig morsomt med flere blogger fra Gausdal ja!
    Så flink du er i hagen da, jeg er mest ivrig om våren jeg... Nå er det liksom innkos for alle penga.
    PS la meg til som følger her...
    Klem fra Bente

    SvarSlett
  5. Det spørs om du må flytte inn høstormedruen i drivhuset ;0), bare spøk. Skal bli spennende å se drivhuset ditt når det er på plass.

    SvarSlett
  6. Her går det unna ,og med solen som venn er det faktisk ikke så ille og røske opp sommerblomstene.
    Du har jo stor hage så en rekker ikke alt på en dag.

    I morgen får jeg en pakke med løk ,,jeg gleder meg til å se hva jeg har bestilt he he,,det var så mye fint at jeg mistet selvbeherskelsen en stund.
    Eller er jeg ganske i rute før vinteren (tror jeg).

    Ha en fin kveld , Marit.

    SvarSlett
  7. Så flink du er=) Blir veldig artig med drivhus. Gleder meg tii å se deg satt opp=) Bra du nyter fine høstdager. Vi fortjener det nå=) Fin kveld til deg. Vibeke

    SvarSlett
  8. Det er deilig med sånne dager som gjør det til en fryd å være ute. Her ble det desverre regn i dag, men jeg håper morgendagen blir bedre. Det er mye som skal gjøres før vinteren er her.

    SvarSlett
  9. Du har virkelig stått på og fått gjort mykje.
    Åååå det vert stas med drivhus!!!!
    Sjølv om haustormedruene ikkje rekk å blomstre er dei fine på knupp stadiet også synest eg.

    SvarSlett
  10. Hvor har du dog været flittig.
    Jeg håber på tørvejr, så jeg kan komme i gang med at få ordnet haven, så den bliver klar til foråret.
    Her regner det igen i dag. Jeg kan så få ordnet lidt i forretningen. Det skal jo også gøres. Der er der nok at tage fat på.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig dag.

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)