fredag 20. september 2013

Å, var jeg en blomst

ville jeg ha vært en geranium. Ei favorittplante i hagen, fra de helt bittesmå til de store kjerrene. Fra yndige hvite til ceriserosa, mangfoldet er stort. Å vise sin geraniumsfavoritt er ikke lett, når man elsker så mange av de.


Paticia, en av favorittene. Hun er litt furten den dama da hun står plassert på forskjellige plasser i hagen her, men det er kun denne plasseringen hun trives med og blir virkelig stor. Hun kan bare formeres vegetativt og er ikke så lett å få tak i hos forhandler. Farven lyver litt på bildet, Patricia er skikkelig ceriserosa.


Åååå, en liten favoritt er denne lille, søte lavendelfarvede med mørke årer, Geranium bohemicum orcid blue. Den overlever ikke vinteren her, men frøsår seg fra år til år. Den er langt i fra plagsom, bare søt.


Geranium Orion, en storkenebb for de med liten plass i bedene. I bedet står den med bare litt grønt bladverk, så skyter den ut sine lange og noe slengete stengler og blomstrer i vilden sky en måneds tid før den trekker seg tilbake.


Usikker på denne, men jeg tror den heter Gravety, den blomstrer som andre himalayenses storkenebb, men blomstringen varer en del lenger.


Denne er navnløs, storkenebb har en tendens til å krysse seg med hverandre, frøplantene tar jeg vare på for å se om noe spennende dukker opp. De fleste blir bare vanlig blå, men enkelte slår til med finere versjoner, som denne. Lys lavendelblå og veldig lekker, ellers er den lik en kashmir white.


Så, dronningen av juliblomstringen, geranium magnificum. Blomstrer med sine intense blålilla blomster ei kort periode i juli. På høsten får bladverket ofte flotte høstfarver.
Dette var bare et lite utvalg av nebbene i hagen her, ikke alle er favoritter, men nebbgalskapen kjenner ingen grenser her i gården :) Samlingen er på rundt 55 forskjellige, med mange hundre å velge i, blir en ikke ferdig med nebbene sånn med det første.

Flere vakre innlegg finner du på bloggen Blandt rosor og bladlus og blomstrende fredag.

                                             -Turid

9 kommentarer:

  1. Så mange flotte geranium du har! Den dillen har jeg aldri hatt, og kommer sikkert ikke til å få den heller, men jeg beundrer alle de du har. De er kjempefine!

    Ha en flott helg!

    SvarSlett
  2. Geranium! Självklart! Den hade jag också kunnat tänkt mig!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlett
  3. Underbart inlägg på temat.Visst kan man tänka sig att vara en sådan vacker blomma:)
    Ha en underbar dag!!

    SvarSlett
  4. Ikke så dumt å være en favorittplante!

    SvarSlett
  5. Den synes jeg også er veldig søt=) Jeg har en som ligner, men tror ikke den trives så godt. Mulig jeg må kjøre i gang et flytteprosjekt=) Ønsker deg ei super helg=) Vibeke

    SvarSlett
  6. Ja det är en väldigt vacker blomma du valt! :)

    SvarSlett
  7. Fint val av blomma! Jag vill absolut ha fler i min egen trädgård.
    En skön helg önskar EL

    SvarSlett
  8. Så fin och ett mycket bra val! Man kan aldrig få för många!
    Kram Hélena

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)