torsdag 26. september 2013

I overkant kanskje?


Drivhuset som ble satt opp en stormfull høstdag i 2012, sto der i snøhaugen hele vinteren. Nabogutten var overbevist om at det var der nissen bodde da lysene ble tent der i jula :)



Tomatfrøene kom i jorda i begynnelsen av mars, innendørs, da kulden fortsatt har godt grep her så tidlig.


På varme og solrike dager, ble spirene båret ut på "sølvbrett" for korttidsopphold i drivhuset.


Så ble det april og jeg var igang. Ledning ble dratt ut, vifteovn kjøpt inn og strømmåleren løp løpsk i sikringsskapet. Mannen snekret plantebord til meg :)


Se her ja, hjemmekoselig i drivhuset. Sitteplass skulle danderes, men


plutselig var det ikke plass til det lenger.


I min veldige iver ble mengder av tomatplanter alet opp, 7 forskjellige sorter, kun noen få planter kunne jeg skille meg av med på våren. Det aner meg nå at 20 tomatplanter og 4 agurkplanter er veldig i overkant av det en liten familie trenger av avling _og_ det er plass til på 10 kvadrat. Av denne sommerens sorter blir kun en sort med videre til neste runde. Cherrytomaten sungold. Små og oransje med en smak så søt at de ble brukt som sukkertøy. Ikke så veldig mange av de som kom helt inn til kjøkkenbenken, de fleste gikk rett i munnen.


Tomater i lange baner :) Vi har spist, gitt bort, delt med skjæra som hadde selvbetjening i drivhuset, prakket på, kokt litervis med tomatsaus.....


Slutten av august og ting begynner å henge,sånn på tampen. Fortsatt hentes det inn tomat og agurk i relativt rikelige mengder.


Da er det over, rundt 20 september tømmes drivhuset og vaskes og skrubbes etter alle kunstens regler. En stor skrekk her i livet er utøy i drivhuset. Grøss og gru.....


Bøtte og pottevasken er godt i gang, men langtfra ferdig.


Kompostbingene er smekkfulle. Alt i alt er jeg godt fornøyd med min første drivhussesong. At enkelte påstår at lykke ikke kan kjøpes for penger, de ljuger. Iallefall om man er hekta på hage ;)

En liten grøss og gru til, er at på veien hjem hagelagsmøte i går kveld snødde det. Det sies at vinteren kommer tidlig i år, og det tror jeg på.

                                   -Turid

8 kommentarer:

  1. Ja, det er jeg helt enig i, lykke kan kjøpes for penger når en er hagegal! Det opplever jeg stadig vekk ;-) Det er en flott sesong du har tilbakelagt med mye avling.
    Tenk at det snødde hos deg i går! Håper det er lenge til jeg opplever det her...
    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
  2. Oi har du fått se snø alt, det er blitt kjølig her på natta også men det er regn som kommer fra himmelen ennå da.

    Det var en artig drivhus oppsummering og vellykket, så flotte tomater.
    Om noen måneder er vi i gang igjen med friskt mot og masse planer he he.

    Ha en fin torsdag.

    SvarSlett
  3. Flott oppsummering av første drivhussesong hos deg! Jeg har også begynt å rydde tomatplanter ut av drivhuset nå. Jeg tømmer det ikke helt, men overvintrer planter og holder det frostfritt.
    Frosten er ikke så langt unna her heller, det var 3,5 grader i natt.

    SvarSlett
  4. Så koselig å få en lite oppdatering på hageåret ditt=) Jeg er imponert over alle tomatene dine, skulle gjerne lært alle triksene dine!!! For tomater er jeg rådårlig på!!! Håper du får ei fin helg når den tid kommer=) Vibeke

    SvarSlett
  5. Ja det var det : ) Synd du ikke bor nærmere for jeg kunne godt hjulpet deg å spise tomater : ) Snø?!? Iiiik!

    SvarSlett
  6. Se der ja, da var du klar for høsten også. Jeg vasker drivhuset på våren, for jeg bruker det som lager på vinteren. Du har jo virkelig hatt godt nytte av drivhuset ditt, så mange flotte tomater du har fått. Til neste år skal ikke jeg ha så mange tomatplanter som i år. Har lyst til å prøve noe nytt :)

    Ønsker deg en fin kveld. Klem

    SvarSlett
  7. Tomater i långa banor, kan det bli för mycket av det goda också? Själv har jag inte fått mer än fem tomater...sukk.

    SvarSlett
  8. Ser at mange er ferdige med drivhusvasken... Jeg har vært på ferie en uke og vips... så er mange allerede klare til vinteren. Har tittet på yr.no og heldigvis, jeg skal nok rekke det i år også :-)
    Drivhus er lykke når det er rent og fritt for utøy, så da så...

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)