onsdag 18. april 2018

En vinn-vinn situasjon




Etter nesten ett år med bokashikompostering er jeg overbevist om at dette er helt genialt. Tenk å lage sin egen jord, å det i en fei. Jeg klarer ikke lage nok jord til all oversåinga og den hemningsløse dyrkinga av chili og tomat. men bevares, det hjelper da på.


 Bokashistrø kjøper jeg på Bokashinorge koster ca 150 kr for 1 kg strø, og 1 kg varer lenge altså.


Strøet inneholder milliarder av mikro ett eller annen, det er de som gjør at kjøkkenavfallet fermenterer og ikke råtner som det normalt ville ha gjort. De mikrotingene liker ikke luft, så jeg tømmer alltid posen over i lufttett boks.


Mn trenger ikke sånne fancy bokashibøtter med tappekran. De er innmari dyre og siden jeg komposterer så mye som jeg gjør hadde det blitt ei hel formue for de bøttene. Jeg går glipp av sjansen til å tappe av bokashivæske til gjødsling, men pytt, det får gå.
Min løsning er majonesbøtter fått fra jobben. Bruk hvilken som helt bøtte, men den må være lufttett.  For at det ikke skal bli for mye fuktighet i bøtta inder fermenteringsprosessen river jeg opp et eggebrett (også fra jobben) å legger det i bunnen av bøtta.
Jeg ser at avispapir anbefales til dette, men jeg synes at nedbrytningsprosessen på avisene gikk alt for seint, så eggekartong, dorullhylser osv fungerer kjempefint til dette. Husk å legge alt husholdningepapir i bokashien, men ikke servietter med trykk og farge på, de kan inneholde usunne greier vi ikke vil ha i dyrkingsjord.


Kjøkkenavfallet legger jeg i en boks med lokk og har den i sorteringssystemet på kjøkkenet. Jeg komposterer absolutt alt, tørkepapir, kaffefilter, eggeskall, blomster, matavfall....osv
Legges lagvis i bøtta med 1-2 ss bokashistrø imellom. Bokashien legges bare 1 gang om dagen i bøtta, da mikrogreiene ikke er så glad i luft. Klem sammen innholdet i bokashibøtta så godt du klarer, bruk ei tom flaske eller liknende til det.


Etter at bøtta er helt full, setter jeg den inne på kontoret (må være romtemperatur) til modning i minimum 14 dager, men den kan godt stå i flere måneder, Det lukter ingenting så lenge bøtta er tett.
Selve omdanningen fra fermentert kjøkkenavfall til jord foregår ute i 2 doble pallekarmer utenfor drivhuset. Når 1 bøtte eller 5 er ferdig modnet, graver jeg ei får oppi kassa, tømmer bøttene oppi, blander med litt jord med et greip og spar så jorda over igjen. Det lukter ikke råtten mat av dette heller, men det lukter litt emment og søtt av fermentering. Kanskje litt uvant til å begynne med, men det går over i en fei.


Med mange bøtter på gang er det greit å grave ned bøttene i et tenkt rutesystem på 4, og etterhvert i 3 høyder. Da må jordfabrikken få litt ro i 14 dagers tid, så er den klar for tømming. Da er det aller meste omdannet til jord. Større biter som ikke er helt omdannet slenger du bare ned i jordfabrikken igjen, så får de en runde til. Vipps så har du 2 - 3 trillebårlass med svart, fin og næringsrik jord. Nesten helt gratis, med litt trim som bonus. Og så er dette miljøvennlig også, ingen stor avfallsbil som må kjøre vekk husholdningsavfall fra oss. Enkelte renovasjonsselskaper gir også rabatt på avgiften om du komposterer selv, men ikke mitt dessverre.


Det har ikke vært noe problem med dyr, fugler osv i bokashijordfabrikken min, men sånn for sikkerhets skyld legger jeg over nett sånn at ingen dyr kommer til om det skulle være noe som frister.


Hva gjøres på vinteren når det er huggustups mye snø og tele i bakken? Jeg legger bokashi som vanlig, modner den inne, og setter den så ut på verandaen. Her har bøttene stått over vinteren, så når det blir bar jord og frostfritt blir det ei real treningsøkt på meg. Det gjør ingen ting om bøttene fryser og tiner mange ganger.
Ved nyplanting i hagen, legger jeg gjerne ei bøtte eller to i bunnen av gravehullet med jord over før jeg planter nye planter. Fungerer også veldig fint. Dette er skrevet av meg, basert på egne erfaringer med bokashi. Ønsker du å vite mer er det mye informasjon på nettet og særlig på Bokashinorge Det finnes også bøker om emnet.

Sånn for ordens skyld, bøttene spyler jeg med hageslangen, så vasker jeg de lett med en grov svamp og setter de til tørk, klar til ny runde.

Det skinner antakelig igjennom her at jeg er helfrelst på bokashikompostering :)


                                                      -Turid

4 kommentarer:

  1. Jeg har sett på det før, men var redd at det ble lukt inne om vinteren. Det er jo et veldig fint tiltak! Du må få mye fin jord hos deg :)

    SvarSlett
  2. Jeg er også helfrelst på bokashi og startet i desember 2016. Første vinteren laget jeg jord inne i kjelleren, men det ble for tungt å flytte på. I vinter har jeg skaffet flere bøtter og oppbevarer de gjennom vinteren og graver de ned når jeg forbereder de ulike dyrkningsplassene. Jeg dyrker grønsaker og de vokser som bare det med bokashi.

    SvarSlett
  3. Flott innlegg Turid!
    Jeg er fersk med dette, men bitt av basillen, kan du si:)
    Jeg modner bokashi i kjelleren, men ser at i vinter har jeg ikke greid mer enn 11-13gr. der nede. Har lest at det optimale er 18-20gr....så jeg lurer på om dette ikke blir nok, altså at fermeteringen ikke blir god nok? kan den eventuelt stå 3uker istedenfor, vil det hjelpe? hva tenker du om dette?

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)