mandag 14. januar 2013

Mett


Ei real kuldebølge rir oss, minus 25 i skrivende stund. Hva passer bedre enn suppe/gryte da? Denne ble servert her i heimen i går, grei skuring å lage med et tidsforbruk på ca 45 minutter.
Man tager 2 løk i små biter, 2-3 gulrøtter og en snei med sellerirot (om man liker selleri da), rives og hives i gryta med en klunk nøytral olje, her det det rapsolje i bruk. Stek dette littegrann.



Hiv oppi 2 bokser hermetisk tomat, 1/2 glass tomatpurè og vann. Kok i 15 minutter. Husk lokk for kokende tomat skvetter utrolig høyt og mye utover.
Tips: om du lager en stor porsjon av dette, egner det seg fint til frysing. Kjekk basis for både pizza, bolognese, lasagne osv......

Så er det tid for yndlingskjøkkendingsen min: stavmikser. Kjør suppe/gryta til den er så glatt du vil ha den. Smak til med salt, pepper, litt chilipulver, eventuelt en buljongterning og ei klype sukker.
En må ikke ha kjøtt i denne suppe/gryta, men jeg hadde en rest tacokrydret kjøttdeig i frysen som jeg hadde i. Renskåret svinekjøtt som er stekt på forhånd smaker også fortreffelig, tilogmed pølser kan brukes.


Suppegarnityret: Kidneybønner og hermetisk mais.


Voila! 
Mener denne middagen ble rimelig proppet med grønnsaker, noe som er bra for kroppen :) Det smakt veldig godt og metthetsfølelsen satt lenge i. 


                                        Hilsen suppeTua

7 kommentarer:

  1. Mmm, det så godt ut :)

    Ha en flott dag.
    Nyt livet!

    Klem

    SvarSlett
  2. Denne suppa hørtes både god og lettvint ut å lage.
    Ha en god dag.
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  3. Mmmmm.....det så godt ut! Suppe er veldig godt og alltid best om man lager den helt fra bunn av.

    SvarSlett
  4. Dette er mat som virkelig passer på denne tiden, varmende, mettende og næringsrik, men ikke tung. Supert middagstips.
    Ha en riktig fin uke!

    SvarSlett
  5. mmmm! Dette så deilig ut :)

    Ønsker deg en fortryllende start på uken!
    Her skal kvelden tilbringes med en kjær venninne, jeg som hater å shoppe skal faktisk bli med henne på shopping (grøss og gru) - hva man ikke gjør for de man er glad i *smile*

    Stor klem
    -Maia

    SvarSlett
  6. Dette var bra!...slik skal jeg lage en stor porsjon av...så kjekt å ha som basis...stor takk til deg:))

    SvarSlett
  7. Oj minus 25 grader..huffameg så kaldt! Hos meg er det rundt 17 minus og det synes jeg er alt for kaldt:/ Den suppa så utrolig god ut:P Nam! Suppe med brødmat ved siden er noe av det beste jeg vet å spise på denne årstiden:) Utrolig mye snø vi har fått her på grensen til telemark. Og jeg ser at hagelivet jeg hadde når jeg bodde på sørvestlandet arter seg helt forskjellig en fra her jeg bor nå. Det skal bli så artig å følge deg videre mot våren Turid:) Jeg gleder meg til å dele hagegleder! Ønsker deg en fin uke♥ Giod klem fra Ellen

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)