torsdag 15. august 2013

Litt som å banne i kirka

er det å si at høsten er favorittårstiden. Særlig for den som som er over gjennomsnittet glad i å drive med alt som vokser og gror, men jeg sier det igjen, jeg elsker høsten. Kald klar luft, fjellturer, grønnsaker i fleng, innekos med god samvittighet, stearinlys, håndarbeid, livet kommer igang igjen som vanlig med jobb, trening, skole........
Å nå er den her, straks :)


Bare se, rosestorkenebbene har fått litt høstfarger på bladverket allerede.


Høsten er saftetid. Jeg har bare 1 kjerr med solbær, akkurat nok synes jeg til at det blir plukket.


Ny saftkoker koster ganske mye, men har du ikke, så ta en titt på loppemarked eller i bruktbutikker. Der koster de ikke mye, man må som regel bare kjøpe en ny gummislange til tappesystemet.


Saft suse........



Og der er den ferdig. Når nettene blir lange og greier, smaker dette veldig godt, varm eller kald, med eller uten en skvett vodka i.
Safta er iallefall hjemmelaget, økologisk, moderat sukret _og_ veldig kortreist.


                                              -Turid


11 kommentarer:

  1. Jeg innser at våre fire årstider bidrar til at vi setter sånn pris på sommeren. Og jeg liker vinteren på en måte (hvit jul). Men med høsten kommer liksom vissheten om at det er så lenge til neste sommer.

    SvarSlett
  2. Ja jeg er litt enig i at høsten er fin, når august nærmer seg september begynner jeg å bli lei haging og plenklipping.

    Så deilig saft til fest og kos, ingenting smaker så godt på en kald vinterdag.

    Ha en strålende torsdag, Marit.

    SvarSlett
  3. Så fint å høre at du også liker høsten,jeg er også nemlig et høstmenneske..jeg nyter selvfølgelig sommeren som bare det,men når høsten kommer da føler jeg en veldig ro,alt faller liksom på plass..det høres kanskje litt rart ut, men jeg elsker høsten!Så nydelig god saften din ser ut,det blir deilig å ta fram på kjølige dager!:)Klemmer fra Else Britt

    SvarSlett
  4. Huff da, dette var ikke bra lesning for en som elsker sommeren... Det er som å banne i kjerka, ja! ;-)) Neida, jeg kan også like høsten, men overgangen fra høst til vinter liker jeg ikke. Og når høsten begynner snart, så vet jeg jo hva som blir det neste...
    Jeg ønsker meg lang vår og sommer, litt høst og enda kortere vinter. Noe sier meg at jeg bor i feil land... ;-)

    Du er så flink med mat. Jeg er stum av beundring...

    SvarSlett
  5. Jepp - nå bannet du ! :))) Jeg tviholder på sommeren i visshet om at det kommer en ny årstid snart , men ikke ennå. Ps hvis du vet et sted hvor slike gummislanger kan kjøpes så gi meg et pip - det er ikke helt vanlig handelsvare virker det som ;) Nyt dagen !

    SvarSlett
  6. Jeg setter pris på årstidsvariasjonene, men våren er nok favoritten.
    Hjemmelaget saft er veldig godt, og så vet man akkurat hva den inneholder.

    SvarSlett
  7. Jeg har to favoritt-årstider ..sommer og HØST.
    Enig med deg..høst er flott!
    Og bare tull at en ikke kan ha høsten som sin favoritt...godt at vi er flere som er der:)
    Gleder meg over en lun august..og så kommer sprakende september!

    SvarSlett
  8. Jeg er egentlig enig med deg i at høsten er fin. Det sitter bare så langt inne å innse at sommeren er over... Men når høsten først er i gang koser jeg meg veldig=) Koselig å lage saft. Jeg blir veldig sentimental av lukta!!!=) Vibeke

    SvarSlett
  9. Mmmmm, solbärsaft er jo sååååå godt:-) Så flink du er!
    Klem!

    SvarSlett
  10. Så deilig med høst! Den klare luften kom til Ski for en uke siden og det er veldig forfriskende!
    Nyyyyt!

    SvarSlett
  11. Jeg er nok enig med deg, men i år skulle jeg ønske at hagesesongen varte litt lenger. Skulle hatt mer tid til å nyte.
    Jeg får krysse fingerene for at høsten blir lang og fin, så kan jeg nyte og du kan ta mange fin fjellturer.

    Klem

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)