fredag 19. desember 2014

Julegodt

må man ha. For meg er det ikke så farlig med de sju slagene, men godteri er et must, da helst hjemmelaget. I år som i fjor ble det baileys"kuler" og brente mandler.


Den originale måten å lage disse nydelige kulene på ble blogget i fjor på disse tider og det finner du HER
Etter litt tankevirksomhet kom jeg til at det må være en enklere måte å lage disse gode godtene på.
Å jo, det er det.
Ta 4 plater (400g) kokesjokolade i en plastbolle (metall kan fort bli for varm for sjokoladen). Sett bollen på en kjele med kokende vann og smelt under litt omrøring nå og da.
Ha så i 2 ss smør, 2 dl kremfløte og 1 dl Baileys. Rør til massen er glatt. I stede for å vente i sju lange og sju breie til massen kaurner (avkjøler) tok jeg det hele opp i et litersmål med en godt definert tut.
Små muffinskopper utover stekebrett, dryss de med et tynt lag melis. Jeg brukte ei dessertskje og "dyttet" små klatter av sjokolademassen opp i disse koppene. Så bar det ut i vinterkulda med brettene til de stivnet.


Så tok jeg 2 plater (200g) kokesjokolade samt en snei delfiafett i en plastbolle, satte det over vannbad til det smeltet.
Hadde så den smeltede sjokoladen over i litersmålet og la ei skje med sjokolade på hver baileyskule.


Avkjøl igjen. Så er det melisdrysset på toppen. Tadaaaa, plutselig har du utrolig godt hjemmelaget julegodteri. Ikke for det, jeg er ganske sikker på at jeg kan klare å spise disse selv om det ikke er jul også.


Baileyskuler i et glass med sløyfe på er hyggelig å gi bort til noen man vil glede.


Så brente mandler. Det tar litt tid, så da jeg laget disse hadde jeg en rødvinsskvett og et julemagasin å nyte samtidig. Det må nemlig røres titt og ofte, da er det lurt å stå ved komfyren mellom slagene.
1 dl vann, 150 g farin, jeg hadde på et lite dryss kanel, men det kan sløyfes eller man kan bruke vanilje, cognac eller noe annet man liker. Ha i 500 g mandler når sukkeret er løst opp i det varme vannet. La det koke til vannet er borte, da vil sukkeret krystallisere utenpå mandlene. Ha tålmodighet, ikke ha for varm plate og rør masse. Etterhvert vil sukkeret smelte og gi mandlene en blank fin sukkerhinne. Nå kommer det lureste mandeltrikset ever, kast oppi ei teskje smør og rør litt til. Smøret gjør at mandlene ikke klistrer seg sammen etter at det hele kaurner. Veldig lurt dette, for det å håndtere smeltet sukker er ganske farlig fordi det er så ekstremt varmt.


Sånn ja, om ikke dette glasset gjemmes litt bedre er det nok tomt før juleaften, men da er det greit å svinge opp med en ny porsjon.


Dette er ikke akkurat 500 g mandler heller da hele familien har prøvesmakt ganske flittig hele kvelden.


                                                   -Turid

4 kommentarer:

  1. Nam! Takk for flotte oppskrifter :)

    SvarSlett
  2. så koselig med hjemmelaget snop! ja, godt høres det også ut:) Ønsker deg en riktig god jul!!

    SvarSlett
  3. Farlig godt!!
    Ønsker deg god jul!
    Takk for et hyggelig bloggår:)

    SvarSlett
  4. Mmm, julegodt er viktig=) De kulene må jeg prøve til neste år=) Jeg vil takke deg for fine blogginnlegg i 2014, og ikke minst mange gode oppskrifter=) Og selvfølgelig for alle søte kommentarer=) Riktig godt nytt år til dere=) Vibeke

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)