tirsdag 28. mai 2013

Sommersmak


Spekemat er sååå sommermat, lettvint er det også, med en lettere variant av potetsalat som jeg er veldig glad i.


Sånn ser det ut på tallerkenen, ferdig skåret pæreskinke og spekepølse fra Aukrust i Lom, eggerøre, asparges og hjemmelage potetsalat, matyoghurt og flatbrød on the side.


Man tager: nøytral olje, sennep (jeg bruker dijon, men alle typer kan brukes), akasiehonning, sitron, pepper, gressløk, sjarlottlauk (mildere på smak enn den vanlige varianten), har du en skvett hvitvin å avse, smaker det også fortreffelig i denne potetsalaten. Bland i hop, smak deg frem.


Dette ser ut som sammenslåtte egg, men det er potetsalatdressingen ferdig blandet.


Kok poteter, del de i biter mens de er varme, slå potetdressingen over. La bollen stå på benken å trekke før servering. Potetsalaten smaker best romtemperert.


Jeg anbefaler å fråtse i asparges nå, det er utrolig godt. Kutt av nederst på stilken, 2-3 cm.


Skrell med potetskreller eller ostehøvel 4-6 cm oppover stilken, sleng de i lettsaltet kokende vann, la trekke i 3-4 minutt, så er de ferdige. Skal de brukes kalde, lønner det seg å avkjøle de i iskaldt vann for å unngå overkoking.


           

                                        hilsen Turid


5 kommentarer:

  1. Åhhh, den potetsalaten høres kjempegod ut=) Bra du minner meg på at spekemat er fin sommermat, for det har jeg ikke tenkt på disse varme dagene. Natta=) Vibeke

    SvarSlett
  2. Jeg tror at du snart kan skrive egen kokebok! :-) Jeg beundrer alle som har interesse for matlaging, for det er ikke noe jeg liker. Jeg ønsker meg en egen kokk som kan lage maten for meg, men enn så lenge ser det dårlig ut for det ;-)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. Den potetsalaten så frisk og god ut og spekemat smaker bestandig.
    Nå ble jeg så sulten he he, jeg får gå og rote litt i kjøleskapet.

    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  4. Deilig sommermat!
    Potetsalaten din høres fantastisk ut:)
    Ha en fin kveld:))
    ps..rart at humlen ikke trives hos deg...den er jo hardfør og ikke kravstor...

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)