onsdag 16. oktober 2013

Bare å bestemme seg

Juhu, den posen med løk som har ligget i yttergangen i tre uker har vært min dårlige samvittighet siden innkjøpet. Med fortsatt gørr som herjer kroppen er dørstokkmila både lang og brei. Kjapp impulstur innom plantasjen idag resulterte selvfølgelig i en pose til ;) Tenk om våren kom uten at jeg hadde en eneste tulipan i hagen, for ei krise.....


Så da var det bare å trosse været (årets første snøfall), 1 plussgrad og ganske vått og trått.


Favorittreet i hagen i høstskrud, sommereika. Skrud og skrud, ikke de flotteste høstfarvene, men absolutt det fineste bladverket på sommeren har den iallefall.


Rugosarosa Moje Hammarberg i front, Spinosissimarosa Finlands vita ros bak (meget hardføre roser) og den gode gamle syrinen bakerst.


Den som ikke bryr seg om høsten er kinasøten. Blomstene åpner seg bare i skikkelig lyst vær, noe det ikke er i dag.


Ei staude til i hagen som bare står der, å ikke aner at den faktisk bor i Svingvoll og i sone H-6. Knoppurten med dyplilla blomster står med knopper nå. Kjøpt hos Garden Living (flott nettbutikk) i sommer.


Roser er røde, fioler er blå, dette er Hansalands første og eneste rose denne sommeren, bedre sent enn aldri har jeg hørt.


Vårpryd eller snøstjerner, chionodoxa på latin, kjært barn har mange navn, denne er så søt at man kan ikke få nok av de i hagen. De kommer også trofast igjen år etter år. Hagens vårpryd bestand er økt med 100 denne høsten.


Ikke den heftigste planta, men den er stabil hele sesongen. Takløk er en skikkelig tøffing.


Den ukjente... Noen som kjenner den igjen? Har sett den før, men kan ikke navnet eller noe. Anyone?


                                 -Turid

7 kommentarer:

  1. Det skal bli spennende å se bildene fra hagen din om våren når tulipaner og andre løkplanter dukker opp :-)
    Planten du spør om er:

    Hieracium aurantiacum

    Norsk navn: Ildsveve

    Blomst: Oransje blomster (Minner litt om løvetannblomster)
    Blader: Grågrønne, lodne blader.
    Blomstring: Juni- Juli til August
    Høyde. 20-40 cm

    Ha en fortsatt fin dag. :-)
    Stein

    SvarSlett
  2. Høsten er her og det er tid for løksetting, ja. Jeg har tatt det litt og litt. Nå har jeg bare tre poser igjen, tror jeg ... og så kommer det visst noen par til i posten også. Så lenge det ikke er frost i bakken, skal det nok gå i år også.
    Enig med Svein når det gjelder den ukjente, ildsveve.
    Kinasøten er flott. Den lyser opp på denne tiden.

    SvarSlett
  3. Kjenner godt igjen den løk kjøpetrangen :))
    Har blitt nokre kjøperunder her også. Fekk planta dei siste i går. No er det meldt om litt snø så då passa det godt at eg klarte å få dei i jorda.
    Eg har planta mange liljer, håper dei klarer denne vinteren. Sist vinter rotna all løken opp, den kom ivertfall ikkje opp i vår.
    Ha det fint....håper du får løken i jorda.

    MarJE.

    SvarSlett
  4. Det blir nok veldig flott hos deg til våren! Jeg kjøpte også den samme planten fra Garden Living i vår, og den blomstret i sommer. Fargen er nydelig!
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  5. Skjønner at dørstokkmila er lang når du ikke er i form, her er den lang selv om jeg er i superform!!! Det kommer til å bli flott til våren med alle løkene=) Så fin den rustne krukka med takløk er=) En sånn vil jeg også ha=) Håper du fort blir frisk og rask igjen=) Vibeke

    SvarSlett
  6. Løkfesten er i gang ser jeg! Av og til skulle jeg ønske at løkene krøp ut av posene og ned i jorden selv:) Fint blir det. God bedring. Snart forserer du nok dørstokkmilen:)

    SvarSlett
  7. ganske forsynt av haging så her års og ikke ble det mange løk heller, det er en del du skulle sette ser jeg, tenk så glad du blir til våren, og god bedring :)

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)