torsdag 24. oktober 2013

Helgekylling.

Snappet opp i et matprogram, moderert etter mitt hode og her er den.....


Jeg er fan av rotgrønnsaker, når man spiser salat til lunch hver dag få jeg på en måte nok salat. Gulrøtter, eventuelt sellerirot om man liker det, kutt i biter, ha i en pose, en klunk olje og litt salt og pepper, vend posen og tøm i ei ildfast form.


Favorittgrønnsaken rødbeter :)


Skrell, kutt, oppi posen, klunk, vend, tøm her er det brukt urtesalt, men vanlig salt går også fint. Det er en grunn for at rødbeter alltid går sist i forma. Er du avhengig av fine hender, lønner det seg å bruke tynne hansker, da hendene har en tendens til å bli rosa. Men for all del, det forsvinner etterhvert.


Brun kyllingfileten i panna med salt og pepper. Kok ut panna med en veldig liten skvett vann, ha i gryta sammen med kyllingen, mye smak i det.


Legg i ei gryte, ha i 2 fed finhakket hvitløk, saften av 1 lime og revet skall av den samme limen, husk å vaske/skrubbe den godt om du ikke får tak i økologisk. Antar at sprøytemidler ikke er helt heldig for helsa. En løk i båter og 1 kartong fløte, kremfløte, den jevner seg helt selv når den får stå og syde/småkoke. For magrere versjon bruk matfløte, men da må du røre ut i 1-2 ss maizenna i kaldt vann og jevne sausen med på slutten av koketida. Siden det stadig mases om å spise regnbuen hadde jeg i rød og gul paprika oppi gryta på slutten.


Artige servietter. Jeg har over gjennomsnittet med servietter. Liker servietter.


Dette bildet skulle ha kommet lenger opp i "oppskrifta, det gjorde det ikke. Jeg tar det med her allikevel, siden jeg slet veldig med å ta bilder samtidig som jeg skulle rive limeskall. Her ligger det svette og træl bak  ;)


Grønnsakene trenger sånn ca 40 - 45 minutter på 160 - 170 graders varme og her kommer det faktisk an på størrelsen (på bitene), kyllingen skal syde på svak varme i ca 25 minutter. Slengte også med en kvast kokt brokkoli og som det potetaktige tilbehøret kokt byggris. Om salat og vanlig hvit ris foretrekkes går også det kjempefint, det er den limekyllingen som er så sinnsykt god :) Og rødbetene, ikke glem rødbetene....


                                   -Turid

6 kommentarer:

  1. Ser spennende ut.
    Hmmm kanskje prøve ut på guttene

    SvarSlett
  2. Nam, nam, det så deilig ut. Rødbeter er noe av det sunneste en kan spise. Det burde jeg nok være flinkere til... Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
  3. Det ser godt ut! Alltid kjekt med en ny vri på kyllingfileten.

    SvarSlett
  4. Jeg liker oppskriftene dine=) Dette så supergodt ut. Så søte servietter. Vibeke=)

    SvarSlett
  5. Enda en nydelig rett fra deg!Og rødbeter er supergodt...har noen få igjen fra kjøkkenhagen:)
    God helg:)

    SvarSlett
  6. Flirer. Rødbet dama :) Er faktisk enig med deg at det er vanvittig godt til og med som snack.

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)