onsdag 8. januar 2014

Kyllingsuppe med sting

Nytt år og nye muligheter, mat må man ha åkke som, gårdagens middag  heimen ble slik:


Hadde igjen to kyllinglår fra gårsdagens middag, beina av de ble slengt i gryta sammen med skrellet fra grønnsakene som skal i suppa etterhvert og et fed hvitløk og litt salt. Husk å sjekke at skrellet ikke har jord på seg da kokt jord ikke er noe særlig. Har du ikke kylling/kalkunrester kan 1 - 2 kyllingbryst fint brukes, men de må ikke kokes i den grad en koker kyllingbein til kraft. Rent kyllingkjøtt trekkes i suppa på slutten av koketiden.


Kraftkoking pågår mens kokka strikker.


Sånn der var krafta ferdig, men ikke ragglabben (ullsokk for de med normal dialekt). Har du ikke kyllingbein fungerer det fint med kalkun også, eller vann og buljongterning om du vil, da kortes kokketiden ned betraktelig. Sleng i grønnsakene i biter, jeg brukte sellerirot, gulrot og løk, siden det var de som oppholdt seg i kjøleskapet akkurat nå. Men en kan gjerne ta andre grønnsaker om man vil eller har det.


Stinget i suppa er i dette glasset. Til min mengde suppe (som vanlig, alt for mye for to personer, eller 1 1/2 liter) brukte jeg ei god teskje currypaste. Om det er sarte personer eller barn som skal spise bør denne mengden halveres, eller byttes ut med gul currypaste, den er mildere.
Jeg liker jevnet suppe, så omtrent på dette stadiet ble det rørt ut 2 - 3 ss hvetemel i en skvett vann, silt gjennom sil oppi suppa under omrøring.
Så hadde jeg i en boks kokosmelk og en skvett fløte som som også var i kjøleskapet. Om det telles kalorier på nyåret kan det brukes lett kokosmelk og ingen fløte, da er suppa veldig mager og egner seg godt til de nyttårsforsettene som gjelder inntak av næring.


Her ligger suppetilbehøret som ikke skal kokes over tid: purre, kyllingbiter og paprika.


Dagens serviett :)


Og kyllingsuppe med sting. Det hadde sett mye frakkere ut med grønt på suppa, det passer nok best med fersk koriander, men det hadde jeg ikke. Ikke liker jeg det heller. og den tenkte persilla ble glemt. Når det er sagt så ble suppa god, vi ble mette og kjøleskapet ryddigere.


                      Ha en finfin onsdag, hilsen Turid

4 kommentarer:

  1. Mmmm..ja dette varmer en januar dag:)
    Har ikke prøvd disse curry paste,men det frister etter å ha smakt oss gjennom både gul og rød curry i Thailand..for å si det slik: gul curry er sterk nok for meg:))

    SvarSlett
  2. Nam, høres veldig godt ut! Lurer på om den curry pastaen holder lenge nok... Det tar jo litt tid å ete opp et glass. Hakke tenkt på at en kan koke kraft på grønnsak-skrell også. Har kaninkraft i frysen og grønnsaker i kjøleskapet - tror det blir suppe snart :-)

    SvarSlett
  3. Mmm du er en kunstner på kjøkkenet, jeg har begynt på masse grønt, supper og sundt i 2014.
    Jeg følte meg helt guffen ett all den søte og fete maten jeg greide å stappe innpå i jula he he, men nå går det bedre.
    Her blir det kyllingsuppe på lørdag tenker jeg, ha en fin kveld og takk for tipset. Marit.

    SvarSlett
  4. Ser kjempe god ut. Jeg har begynt å skrive middagsplanlegger, så dette var et godt tips.

    Ha en fortsatt fin uke. Klem

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)