mandag 23. juni 2014

Småarg


Jeg vet snart ikke om det er mulig å drive med hage her jeg bor. Sen nattefrost er ikke uvanlig, fra gammelt av ble det sagt 10 juni. Joda, to år på rad hadde vi nattefrost natt til 15 juni. I og for seg greit (ikke helt da). Nå i år har det ikke vært nattefrost siden tidlig i mai, sommeren var jo på besøk her en hel måned, men så........


Natt til solsnu faktisk!!! 21 juni kommer nattefrosten på gjenvisitt. Argghhhhh. Selv med 12 fleecepledd og agrylduk greide jeg ikke å redde alt. Bronsebladene er et trist syn nå, de dør så klart ikke, men noen pryd i bedene er de ikke.


Tageteser 40 - 50 stk, noen er kjøpt, men mange er alet opp møysommelig by me. De er ikke så livskraftige lenger.


Min ene vakre Dahlia Classic swanlake er sånn nå, ikke så vakker lenger nå lissom.


Alle bønneplantene gikk dukken også denne natta. I murerkarene står bare ringblomster igjen. Til gjengjeld lar ikke de seg affisere av kulda.


Ikke alt er like stusselig, i drivhuset går vifteovnen fortsatt så det suser, til glede for tomat, agurk, paprika, chili og ikke minst strømleverandøren vår. Den første tomaten her rødmer, Pendulina red.


Taaadaaaaa. Den første Therese Bugnet rosa har kommet tross regn og seks grader i skrivende stund. Dufter deilig gjør hun også.


                                 -Turid (småarg, men vet ikke hvem hun skal henge).

10 kommentarer:

  1. Sender deg en god og varm tanke. Dette er ikke stas, men jeg håper du slutter med hage.
    Klem Vivi

    SvarSlett
  2. Huff, så trasig med nattefrost på denne tiden. Synd med alt som ble ødelagt, men bra at du har mange planter å glede deg over fremdeles.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  3. Huff, så trasig med nattefrost på denne tiden. Synd med alt som ble ødelagt, men bra at du har mange planter å glede deg over fremdeles.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  4. Kjedelig med nattefrost i slutten av juni og trist at du mister planter og grønnsaker.

    Ha en ellers fin dag!

    SvarSlett
  5. Jeg forstår deg så inderlig godt! Sånn hadde vi det her tidlig i mai når alt var kommet veldig godt i gang. Hjertetreet sliter fortsatt, og det til tross for at det hadde to lag med agrylduk når det skjedde. Det er jo kjempeergelig når sånt skjer midt på sommeren. Men du bor vel nesten til fjells, og da kan sånt skje dessverre :-(
    Sender stor trøsteklem!!!

    SvarSlett
  6. Det var da utrolig forbasket! Skjønner veldig godt at du er arg!!!!!

    SvarSlett
  7. Men huff så leit! Jeg hadde värt eitrande forbannet jeg - ikke bare småarg:-)
    Klem!

    SvarSlett
  8. Å kjære, er det mulig?
    Godt med ei trøsterose, da!

    SvarSlett
  9. Det er ikke annet enn å gå på med nytt mot, men kjedelig, JAAAAAA! Klipp ned, så kommer det kanskje nytt. Jeg hadde en tornado medfølgende hagl så store som druer som klippet av alle blomstene mine i juli et år. Det ble fint igjen før sommeren var over. Det kan jo bli en varm og fin høst.

    SvarSlett
  10. Jeg lider med deg. Utrolig leit! For håpe de klarer seg og blir fine igjen utover sommeren. Ønsker deg en fin sommer med planter som kvikner til.

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)