onsdag 11. juni 2014

Nei nå

er det helt på grensa til overblogging. Innlegg i går _og_ i dag. Bær over med meg, værsåsnill.


Fikk plutselig så lyst på bare litt mer jordbær, da må krukkene tas i bruk. Her med Emily og månedsjordbær.


I fjor ble denne ideen unnfanget på tampen av såsesongen. Plutselig var kjøkkenhagen for liten og hangen til sukkererter stor. Murerbaljer og bambusstenger ble innkjøpt. Vips, plutselig plass til mye sukkererter. I år også bønner. Det har ballet litt på seg, så i år er det 6 baljer med sukkererter og bønner. Når jeg tenker etter har det sneket seg inn to store krukker med blomstererter og bambusstøtter inn i hagen også. Det skrives om høyde i hagen, det har jeg tatt på alvor i år, tenker jeg.


Det ser ut som jeg har stått på hodet og fotografert, men så sprek er jeg ikke for tida. Skulle ønske det, men sånn er det ikke. Her vokser løk sammen med ringblomster, tagetes og spinat.



Kålåkeren vokser under duk. På kveldstid svermer det med noen små grå flyvende ting som tydelig liker ruccola og reddik, antar de liker kål også. Men hos meg blir det ikke et eneste kålblad å få.


Sjå, bringebærhekken har vokst :) De har også fått selskap av noen ringblomster, i tilfelle det skulle bli kjedelig.



Basilikum.


Paprika california wonder, snackspaprika Hamik har også små frukter, blir spennede med ny sort i år.


Små umodne tomater.


Den longe slimme chilien er no enda longere og slimmere. Har nå sett at det finnes lilla chili :O Gjett hvem som skal ha det neste sesong......stilig. Lilla og orange chili trur jeg blir riktig snasent i drivhuset neste år.


Noen dager nå så kan vi spise agurk i lange baner. Det er nå noe spesielt med stuttreiste varer da.


Sånn ser det ut for tiden, møkkete gulv, bekymringsfullt med vannkanner av ulik farge, men resten er i vater. Ikke jeg da, men plantene ;)




                                     Ha en frakk onsdagskveld, hilsen Turid.




11 kommentarer:

  1. Å hvor du er driftig Turid! Smart med murbaljer og bambusstenger til sukkererter og bønner. Ser så frodig ut i kjøkkenhagen din, mye godt som spirer og gror hos deg! Det er bare å nyte! Overblogging? Slå deg løs! Ønsker deg en fin fin kveld! Hilsen fra Tone

    SvarSlett
  2. Jaja, det skal vi nok tåle ;-)) Frodig i hagen din, ja! Du har like mange vannkanner som meg :-) Det må til i varmen. Jeg venter på at min lilla chilli skal begynne å vokse, for den blomstrer nå. Tror den blir lekker i fargen, men det blir rød til slutt den jeg har.
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  3. Det er fint for oss at du blogger mye! Koselig å lese=) Så mye du har i hagen, og jeg er skikkelig misunnelig på tomatene dine. Mine er ikke kommet i nærheten så langt.

    Åhh, er det sånn at den mengden med grå som flyr over kjøkkenhagen liker noe av det jeg har! Kjipt! Jeg som tenkte å klare meg uten duk! Da må det vel kanskje duk til!!! Isj! Kos deg i hagen=) Vibeke

    SvarSlett
  4. Nam, nam seier no eg. Det er mange godsaker på gang, både inne og ute, med og utan duk. Skulle gjerne sett at tomatane mine var like store som dine, men dei har no knytt seg iallefall. Nyt det!

    SvarSlett
  5. Ja her har du mye godt i vente! Mine tomater og paprika har absolutt ikke kommet så langt som dine.

    SvarSlett
  6. Her var det virkelig frodig, både inne i og utenfor drivhuset. Gled deg til mange gode matopplevelser.
    Og du, jeg leser gjerne innlegg fra deg hver dag :) Klem Vivi

    SvarSlett
  7. Mmmmm, her var det mye snadder!
    Klem!

    SvarSlett
  8. Fruktbart og fint hos deg :-)
    Murerbaljer er supert til bønner og sukkerrter, som stortrives! Genialt når man ikke har plass annet sted enn på plattingen.

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)