torsdag 3. juli 2014

Man driver på

i hus (ikke sååå frakt heller da) og i hagen. Forrige innlegg handlet om hagens roser. Først en beklagelse til de som ble glemt. Celestial stakkars ligger helt utslått ved siden av jomfrukjerret.


Mens denne tydeligvis ikke har fått det med seg at den rett og slett er ei attigløyme (gjenglemt). Schneekopfe heter hun.


Disse er ikke glemt. Fullt drivhus som krever ca 100 liter vann pr døgn når sola skinner og småfuggeln kvitrer. Ja, driver å funderer på vanningssystem da det kannesystemet er vel tungvint om man skal ta seg en tur på ferie utpå sommer`n. Apropos fuggel, kjøttmeisene fra kassene har fløyet, og jeg savner de. Så stille i hagen nå, ingen som kjefter på meg når jeg hager på feil sted, ingen jakt på mat så det suser rundt hageørene mine.


Kaos, men jeg liker det :)


Utekjøkkenhagen vokser og gror. Ny spinat er sådd, da denne holder på å gå i blomst.


Det skal ikke stå på chillien utpå tenker jeg, tenker det blir en hot høst for både den ene og den andre.


Lang tomat.


Stutt agurk.


Svimeslåtte hagedamer glemmer gjerne en pose med liljeløk i kjelleren sånn at de fortvilet skal spire med hvite skudd i tørr torv. Inne i posen da selvfølgelig. Jeg krysser fingrene for at de skal rekke det, og at de kan klare vinteren i Gausdal etterpå. Tvilsomt, men....


Prikle, prikle, prikle. Revebjeller og børstenellik. Cottage garden skal bli til neste år tenker jeg. Ellers hadde hagelaget tenkt å selge noe av det på stand på gausdalsdagen i september.


Enda mer prikle. Ei hel isoporkasse med basilikum, det skal ikke stå på basilikumen.


Summende hage kan man trygt si det er. Her er den yndige akeleie Nora Barlow som har besøk under skjørtene.


Mer fint hagebesøk.


Sommerbilde. Disse ble møysommelig utryddet i hagen for noen år siden, men jeg savnet prestekrager så innmari at de ble invitert inn igjen. de er så pene, men lukter skikkelig vondt.



Portalen jeg er så stolt av. Rosa Therese og snøballbuska har ikke tatt høyde for at jeg rager voldsomme 160 cm over bakkenivå. Her må tilogmed jeg gå krumbøyd. Men, jeg har ønsket meg portal, fått portal, så da så.



                                           -Turid, klar for helg.

7 kommentarer:

  1. Det er så fint og frodig hos deg nå, Turid! Skal si du får mange chilli i år! Det får jeg også, men vet ikke hvorfor jeg sådde så mange. En plante rekker til mer enn nok her i huset. Prestekrager er ikke min favoritt heller, men kjøpte for et par år siden en fylt som allernådigst har fått leve ;-)

    God helg!

    SvarSlett
  2. Sommeren er en travel hagetid, du har jammen fylt drivhuset ditt med godsaker.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  3. Jeg får ikke opp bildene dine, så jeg ser det for meg i hodet ;) Du har jammen litt å henge fingrene i=) Gleder meg til å komme hjem for å se hva du har holdt på med! Kos deg med sommer og hageliv=) Vibeke

    SvarSlett
  4. Så mye snadder det gror hos deg - her blir det mange gode middager framover skulle jeg tro! En snöballbuske plantet jeg i våres. Forelöpig er den bare halvmeteren höy, håper den blir like stor og fin som din!
    Klem!

    SvarSlett
  5. Frodig i drivhuset ditt nå. Jeg har et Gardena vanningsanlegg. Ikke det mest avanserte, men det har fungert fint i flere år.
    Rosebuen din er bare fantastisk!

    SvarSlett
  6. Frodig og flott hos deg Turid!
    Tror jeg har bommet på spinat iår...først ville den ikke spire...så gikk den i blomst med en gang...må nok prøve en annen sort neste år:)

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)