onsdag 22. oktober 2014

Tomeito, tomato, tomato, tomeito....

let`s fall in love again...


Den store sauskokardagen er her og sommerens tomatdyrking skal foredles til vintermat.


Det ser sånn ut under dyrking, et lite drivhus med mye tomatplanter samt andre delikatesser som hagedama ikke kan motstå.


Hagedama som innimellom opptrer som kokkedama, glemte å ta opp tomatene fra fryseren i går kveld. Etterhvert som tomatene modnes i drivhuset, fryses tomatene ned i poser. Store kuttes opp, mens de små får være som de er. Jeg gidder ikke ta av skinnet på tomatene.


Opp i en kjele med tomatene, i godt selskap med løk, sellerirot og gulrot, kokes det hele til grønnsakene er møre. Så smakes det hele til, jeg brukte løpsstikkepurè fra tidligere i sommer, urtesalt, pepper og oregano.  Men her er det fritt fram etter hva man har og liker. Det hele toppes med noen glass tomatpurè. Kjør så stavmikseren til sausen er så glatt du  vil ha den. Smak gjerne på sausen en gang til nå, tomatpurè har en tendens til å ha en litt sur smak, denne rundes greit med litt sødme. Jeg foretrekker honning, men det hadde jeg ikke, så løsningen ble akasiesirup til det var tomt, så kokosblomstsukker etter det. Man kan også bruke vanlig hvitt sukker, men det synes jeg får en emmen smak.


Tadaaa... Dagens husmorpoeng er i boks. 20 liter stuttreist tomatsaus skal i frysen. Tenker det skal bli lasagne, pizza, bolognese, suppe, ratatouille, ju neim it.


                                                  -Turid

7 kommentarer:

  1. Flinke deg! Det er mye godt en kan lage av tomater, ja :)

    Fin dag til deg!

    SvarSlett
  2. Herlig!!!
    Så mye deilig tomatsaus...tror jeg på få enda flere tomatplanter til neste år...vi spiser sååå mye gjennom sesongen..at det nesten ikke blir til saus...
    Mye godt du finner på med denne utover vinteren...tenker jeg:)

    SvarSlett
  3. Mmm, tenk så deilig å kunne ta dette opp i løpet av høsten og vinteren=) Jeg håper jeg en gang får til så mye tomater i drivhuset=) Fin kveld til deg=) Vibeke

    SvarSlett
  4. Очень много томатов! У нас тоже растут томаты, я посолила в банки, зимой будет вкусно.

    SvarSlett
  5. Imponerende innsats med å lage kortreist mat, godt å ha noe i fryseren til vinteren.

    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
  6. Hei, så kjekk oppskrift for her har vi også fryseren full av tomater. Hat ikke brukt honning før, men det skal vi gjøre nå :) Og tusen takk for frø!! Stjerneskjerm er sådd! De andre får nok vente til våren :) God Helg!!

    SvarSlett
  7. Hei Turid. Så bestillingen din ikveld på bloggen min. Skjønner ikke at du bare får mailen i retur. Har du en mailadr jeg kan nå deg på?

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)