tirsdag 6. januar 2015

Hot or not?

Nå er det chilitider i Gausdal. De må såes tidlig for at de skal rekke å sette frukter før en ny vinter står for tur. Sekken med såjord ble slept i hus i går, lite ante jeg om at det tar laaaang tid å tine en sekk jord. Sekken ble lagt i gulvet og skrapt for tint jord utenpå ;) Lekkert syn, både kjøkkengulvet og meg.
NB. Chilibildene er ikke tatt av meg, men lånt på nettet.


Alternativ julekrans til neste år? Den var iallefall utrolig flott.


Hi-hi-hi, bittelite bilde i forrige innlegg, kjempedigert nå :) Det lyser igjennom at jeg ikke er så frakk på det tekniske. Chili Pot Black er sådd.


Chili Hungarian Black er sådd. Blir rød i moden form, men blomstene på disse er lilla, hvor kult blir ikke det sammen med orange tomater og greier.
Chili cayenne red er sådd, den longe slimme chilien fra i fjor er sådd.



Chilifrø fått av snill hagedame, hjemmelagde frø, en krysning av Bolivian Rainbow og Explosive ember (de to bildene over).



Det hersker som vanlig god orden når såseansen starter, men det hele utarter seg en god del etter som det hele skrider frem. Disse tregreiene som står oppi pottene er en litt snobbete hageting. Jeg er nok ikke fryktelig på hagedingser, men jordstampere fra Burgon & Ball er et must. Kjøpt fra nettbutikken Garden Living.


Sjå her ja, her står chilisådden og koser seg under spisebordet, i en lun sommerlig bris fra varmepumpa. 5 sorter.....tja, mulig det holder, vi får se.


Denne er sådd i august. Et prøveprosjekt, om man kan få chiliavling tidligere på sommeren. Plantene har ikke hatt tilleggsbelysning, men om kort tid kjøres planterommet i gang, da tror jeg at de 4 overvintrende chilijyplingene blir forvist ned i kjelleren.
Jeg tenker nok at det ikke haster så fælt med mer chili, da det er rikelig igjen etter fjorårets avling. Det kan kanskje bli litt mye chili, men tanken er å ha 1 plante av hver sort selv, resten blir solgt til inntekt for hagelaget i Gausdal.



                      hilsen Turid, som muligens må ha nyttårsforsett om å spise mye chili.


9 kommentarer:

  1. Ja, det er helt sikkert god tid til å så chili. Jeg skal bare ha en plante i år, for det går ikke så mye chili her i huset ;)

    I morgen skal jeg finne frem blodbegerfrø og jord jeg også!

    SvarSlett
  2. Mannen i huset har bestilt flere slags chili og frøposene ligger klare her også. Når de kommer i jord får vi se, men det blir i løpet av januar. Lykke til med dine (spennende med de du sådde i august - fortell gjerne om resultatet etterhvert)
    Klem Nora

    SvarSlett
  3. Chilli er veldig godt, så skjønner godt at du vil ha det i hagen=) Kjenner det kribler, og begynner å tenke tanken på å lage et lite planterom likevel. Jeg orker egentlig ikke styre med ekstra belysning, men skjønner jo at jeg vil få til mye mer om jeg gjør det. Lykke til=) Gøy å se at du er i gang=) Vibeke

    SvarSlett
  4. Hei
    Se der ja, der var du igang. Jeg kommer gjerne på prøvesmaking :)

    Klem Vivi

    SvarSlett
  5. Her er det også snart tid for såing av Chili, mange spennende sorter du har sådd.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  6. Hyggelig å være på rette siden av nyåret og ha all såing forran seg. Skjønner at det er på tide å begynne med noe av det. Jeg har chiliplanter stående i vaskerommet fra i fjor, og jammen er det masse blomster på de. Vet ikke helt om de kan overleve der ute.

    SvarSlett
  7. he he :) Må flire litt for den delen med at sådden "utarter" seg litt kjenner jeg meg så igjen i!! Ordning og reda i starten for å gå over i komplett kaos :)

    SvarSlett
  8. Så flott krans av cilli!
    Og det finnes så mange sorter at en nesten ikke vet hav en skal velg...spennende den sorte også.
    Fin ukeslutt til deg:)

    SvarSlett
  9. Kjøper jeg :-) :-)

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)