torsdag 15. september 2016

Pip

Hva skal man si (skrive), etter en hel sommer uten ett eneste pip..... Har lissom ikke vært aldeles på høyden



Rødkvannen blomstrer i år, det er en bonus. Her bruker den gjerne 3-4 år før den har samlet krefter nok til å kjøre showet. Har ikke blomstra så frakt denne sommeren jeg heller, så den har jeg forståelse for.



I fjor ble det plantet noen viticellaklematiser. Denne her blomstrer sparsomt nå, den heter Polish Spirit. De andre har bare noen lange tynne skudd og litt blader. I sommer har det vært 3 hyggelige hagevandringer her. Det er veldig stas når det kommer folk som har hørt om denne hagen og som har kjørt langt for å komme å se. Senere i høst er det på planene å arrangere felles staudesåing her med hagelaget.




Bringebærhekken ble en kjempehit. Den som er 3 år gammel har båret mye bær, den er høy og svært tett. Konklusjonen er: jeg digger bringebær, ser selvfølgelig etter muligheten til å plante mer enn de 22 plantene jeg allerede har :)




Hagens mest eksklusive tre, sommereika har skutt i været denne sommeren. Skutt i været som et eiketre kan da iallefall. 20 cm eller så. Jeg har fått tak i ei plante til av denne stråleblomsten. Ikke supervakker, men alle sommerfuglene og humlene gjør susen på denne digre stauden.




Fant igjen 2-3 gulrøtter fra i fjor, satte de ned på kanten i kassa. Jammen skal jeg ha blomstrende gulrot hvert eneste år heretter. De er utrolig flotte og står lenge i blomst.




Bringebærhekk nr 2, denne er 2 år gammel, har ikke båret så mye bær, men den er da ganske flott allikevel. Aspargesen jeg sådde for noen år siden og som har stått alt for skrint har kommet over i dette bedet. De drukner i ringblomster for tiden, men det er vel håp etterhvert.




Min hemmelige hagevenn. Denne tilhører naboen, men både han og jeg liker litt selskap innimellom, så da kommer han tuslende. Han virker trøstende når kroppen skrangler og hodet vil så utrolig mye mer enn kroppen. Hyggelig fyr er han iallefall.




Å jo da, jeg har brast og kokt denne sommeren også. Geitramssaft, rabarbrasaft, bringebæreddik, estragoneddik, urtesalt, pesto i vannvittige mengder, tomatsaus.
Sånn da er sommeren/høsten kort oppsummert, litt sånn der..... Men jeg har fortsatt trua. Klorer meg fast i jobben, prøver å finne balansegangen mellom jobb, trening, hage og alt. Det er bare et problem, jeg er fortsatt skrudd sammen sånn at jeg tror: bare jeg vil nok, så klarer jeg alt.


                                                  -Turid

7 kommentarer:

  1. Kjekt å høre at det står til liv. Hagen din ser frodig ut, på tross av plager. Det er ofte vi vil gjøre mer enn helsen tillater.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Hei på deg, Turid! Lenge mellom livstegnene fra deg,ja. Det er ikke så greit når kroppen streiker, nei. Vet dessverre alt om det :(
    Min rødkvann blomstrer for første gang i år, og det er jo en flott plante. Litt vel høy, men pyttsann.
    Koselig med hemmelig hagevenn da!
    Jeg prøvde en stund å være både på fb,instagram og bligge samtidig, men det gikk bare ikke. Så jeg holder meg til bloggen,for der kan jeg skrive inn det jeg driver med i hagen som et arkiv. Det nytter ikke med de to andre ;)

    Kiselig å høre fra deg, og håper at det ikke blir like lenge til neste blogginnlegg fra deg ♡

    Klem fra den hagegale Marit

    SvarSlett
  3. Flott rødkvann, mye finere enn min som jeg plantet i fjor. Bringebær får jeg heller ikke så godt til så der er jeg litt misunnelig. Jeg flyttet mine i fjor, håper de kommer sterkere tilbake neste sommer. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg fra fruhaldshage

    SvarSlett
  4. Jeg er på instagraam at du strikker "som et uvær"!! For en produksjon:) Har forresten hatt stor glede av anisisopfrøene jeg fikk av deg for to år siden. Makan til blomstring!

    SvarSlett
  5. Hei :-) Koselig å høre fra deg og dette ble jo en kjekk liten gjennomgang av sommeren. Flott rødkvann! Og koselig med en liten hagevenn.
    Nei, det er ikke lett å få kroppen til å lystre selv om hodet vil. Det er absolutt ikke lett å måtte tilpasse aktivitetene til en kropp som protesterer. Ønsker deg riktig god bedring og måtte du finne en balansegang som fungerer for deg.
    Heldigvis følger jeg deg på instagram og ser alle de flotte strikkeprosjektene du tryller fram! Utrolig fine :-)
    Håper du etter hvert får mer energi til blogging også. Men vi treffes på insta så lenge vi ;-)
    Ha en riktig fin ny uke :-)

    SvarSlett
  6. Huff, jeg håper at det går bedre med deg etter hvert! Det høres kjedelig ut når kroppen ikke helt henger med.

    Bringebær er kjempegodt! Vi har hatt et uvanlig godt år for alle slags bær her oppe i nord. Flott ringblomstbed du har! Akkurat sånne lilla valmuer har vi også. Våre kom fra Nederland.

    Ha en fortsatt god høst!

    SvarSlett
  7. SM: Det replika klockor här är mer "konservativa" marknader, jämfört med adrenalinkick som märken har upplevt i Fjärran Östern under rolex kopior perioden 2005–2015. Det väcker frågan om att hitta nya sätt att kommunicera relevansen av att äga en klocka i dag till publik klockor kopior som har upplevt årtionden av rikedom och inte är "nya pengar" som den framväxande medelklassen i Kina. Nya ämnen skulle kunna utforskas, till rolex klocka kopia exempel hållbarhet. Möjligheten att köpa klockor online påskyndas också kraftigt med inneslutningen orsakad av fake rolex pandemin. Märken som inte föreslog sina modeller online har gjort det sedan utbrottet fake omega av coronavirus. Det viktigaste förhöret handlar om påverkan av denna pandemi på klienters beteende på längre sikt: Kommer det att bli fake breitling en begränsad konsekvens med en snabb återgång till den "normala", eller kommer tankesätt verkligen påverkas mot en mer sparsam och hållbar livsstil? Oavsett vad som fake tag heuer händer innebär globaliseringen i aktion under de senaste 20 åren att det blir mer och mer svårt att fake cartier prata om enstaka, isolerade marknader. Även i Europa eller USA är en bra del av lyxkonsumtionen utomlands, så fake IWC varumärken måste ta hänsyn till det.

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)