onsdag 14. juni 2017

Hagedansen går for tiden

ikke på roser, men på øl. Sist lørdag var en svært travel dag, min eldste datter giftet seg, jeg hadde laget maten og skulle bare ned i hagen for å hente litt mynte, gressløk og persille. Hva ser jeg? Jo, ei brunsnegle som ålte seg oppover døra på drivhuset. Æsj, gode råd var nå dyre, jeg pirket den ekle ned i ei potte og moste den med en stein. Delvis i sjokk da selvsagt. Her i de grisgrendte og alpine strøk, har vi bare snegler med hus og småsleiper sånn til vanlig.


Det er fine ting i hagen også, dette er hagens fineste bed akkurat nå. Opprinnelig var dette det gule bedet, men som med alt annen skled hagedama ut, og plutselig ble det innført andre farger også, som lilla, rosa, knall rød brennende kjærlighet, alt i skjønn forening.


Over til det ekle. Jeg ble noe lettere til sinns da Felleskjøpet kom med kampanjeavisa si i går, De har jo alle de remedier som trengs i kampen mot ekle, glupske og slimete snegler. Så fort arbeidsdagen var over i dag gikk turen sporenstreks til Felleskjøpet.


Denne ettermiddagen har stått i hagens tegn. Jeg graver, flytter, lemper og træler med tunge stauder og med frøposer i baklomma.
Dagen ble avsluttet med utsetting av sneglefeller. Nå skal vi se, om det er mange snegler eller om det er bare noen få. Jeg har ikke spurt hva slags øl de foretrekker, så jeg satset på 4 feller med Carlsberg og 1 med Aas uten alkohol. Eventuelle andre gode snegleråd, mottas med takk.


Der, under bladverket til Prakttelekiaen står det ei felle. Har plassert de rundt omkring, det blir spennende å se om det dukker opp flere eller om dette bare var et streifdyr.


Av dagens hyggelige hageting, så har mine gode hagevenner kommet ut igjen også. Ammekyr med søte kalver traver forbi her et par ganger om dagen. Å jo, jeg innrømmer at samtaler med disse finner sted sånn innimellom.


Alpeklematis Ruby blomstrer nå, Den lyser litt opp i alt det junigrønne her.


Prydepletreet Dolgo er også veldig flott i år. Blir spennende å se om det kommer flere epler på det dette året, i fjor ble det bare 1.  Saft av prydepler er veldig godt, men da må man ha mer enn 1 prydeple.



                                                      -Turid

3 kommentarer:

  1. Er det virkelig snegler der du bor? Trodde de frøys ihjel ;)
    Huff, ja det er mange remedier en behøver. Bank i bordet, men jeg har (ennå) ikke sett noen i år.
    Ha en flott uke!

    SvarSlett
  2. Håper det ordnet seg med sneglen(e), og at bryllupet ble kjekt. :)
    Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  3. Jøss og fyse... snegler helt opp hos deg! Får virkelig håper det var et engangstilfelle, jeg ble helt svett selv jeg nå.. følger spent med på fortsettelsen!
    Gratulerer med den store dagen, jeg så bilde på insta, så flott brudepar :-)
    Ha en fin hagehelg!

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)