onsdag 23. august 2017

Hagestatus i august.


Tingenes tilstand er som forventet etter en kald vår, og ikke minst kald sommer, der ullundertøyet har vært i bruk hele tiden, unntatt den uka vi var i Stockholm.


I drivhuset har jeg ikke tatt flere snegler, heldigvis, men en del tomat er høstet inn. Ikke så mye som jeg pleier, men jeg tror det skal bli nok tomatsaus til oss to som bor igjen i denne hagen.


Arvet et gammelt klenodium av min svigerfar, en gammel sykkel som lener seg mot den ene kassa med grønnkål. Naboens seksåring var ikke imponert over hagepyntet min. Mente den hadde vært finere om den hadde vært rosa :)

En enslig kvann blomstrer i år. Den er så fin at slik må jeg ha hvert år. Frøene vil nok ikke bli modne på denne, så nye småplanter er kjøpt på hagemarked.


Den andre kvelden i årets studiering i Gausdal hagelag: Mat fra hagen og naturen ble arrangert her i hagen. Det kom 16 stykker, og det er vi godt fornøyd med. Jeg kokte og brasa, alle fikk mat og mette ble vi. På menyen sto, geitramssaft, Salat fra hagen med quinoa og ovnsbakte rødbeter/søtpoteter, salsa, graønnsakslasagne med ostesaus og spinat, tomatsuppe med kikerter, søtpotet og gulrotsuppe med hvitløksbrødkrutonger, tzatsiki, pannacotta med bringebærsaus, og pavlova med bærsaus og friske bringebær fra hekken i hagen.


Vakre ringblomster står på sitt aller fineste i kjøkkenhagen nå. Denne heter Indian prince og er av de aller fineste etter min mening.


Rødgrønnkål, solsikker og ringblomster i fint samspill. Nepene har blitt mer borte mellom disse kjempene.


Stikler, en høstfavoritt både for humlene og hagedama. Dette  bildet er tatt i en hage jeg besøkte for noen uker siden.


Joda, jeg strikker også, masse. Dette er et løvsprettsjal strikket i norsk spelsaugarn Ask fra Hillesvåg. Et aldeles nydelig ullgarn med melerte farver og fin glans.

Hagebesøk på Helgøya, Hovelsrud gård. Nydelig hage, særlig kjøkkenhagen var flott med sirlige rader og firkanter fulle av plukkeferdige grønnsaker.


Gausdal hagelag har vært på tur igjen, da blir bilen sånn. Staudeklubben Mjøsen hadde hagemarked på Domkirkeodden på Hamar, Vi skulle ikke ha noe, men det ble nok litt allikevel.


Ny dille, garnfarging...... Må nok bli en vintersyssel tror jeg, når hagen er nedsnødd. Tiden er fortsatt for kort til å rekke alt jeg vil, kjenner jeg på



                                                        -Turid

2 kommentarer:

  1. Kjekt med hagelagsutflukter. Jeg hadde rødkvann i fjor og den har slengt frøene sine rundt omkring, til og med på andre siden av huset i forhold til der den stod. De er litt utsatt for sneglene, jeg tror i hvert fall det er snegler, bladene, men jeg håper de kommer igjen og blomstrer til neste år. Det er så flott med de høyreiste plantene i bedet. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  2. Ullundertøy - ?! Nå, så ille har ikke sommeren vært her, heldigvis! Bra tomater likevel, ser jeg :)
    Nydelig sjal, forresten.

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)