torsdag 6. juni 2013

Sjokolade

Dette er (vil jeg påstå) verdens beste sjokolademoussè. Forholdsvis grei å lage og nesten umulig å mislykkes med :) Jeg kan love at denne vil gjøre stor lykke rundt bordet hvis de som skal spise den liker sjokolade.

Man tager:
450 g kokesjokolade
1 dl sterk kaffe
8 eggeplommer
4 eggehviter
100 g melis
4 dl kremfløte


Brekk sjokoladen opp i en bolle, ha i kaffe, det hele smeltes over vannbad. Når det hele er smeltet så sett bollen i oppvaskkummen med kald vann, det skal nå kjøles ned, men ikke helt ned for da stivner det hele igjen, rør inn eggeplommene.




Pisk eggehvitene stive, rør inn melisen i eggehviten, pisk kremen, ikke bløtkakepyntestiv, men løsstiv ;)


Bland alt i bollen med avkjølt sjokoladerøre. Dette vil stivne ganske raskt så ha serveringsbollen klar og ha det over i den. Settes i kjøleskapet ei stund, og etter det er det bare å kose seg.


Luftig med en kraftig, fløyelsmyk sjokoladesmak. Jeg serverte denne med frisk fruktsalat til, men glemte å ta bilde.



                                   Hilsen Turid

5 kommentarer:

  1. Åhh, det hørtes deilig ut... Takk for fin oppskrift. Den må prøves en gang :-)

    SvarSlett
  2. Jeg eeeeelsker sjokolade, og dette så virkelig supergodt ut=) Den MÅ jeg prøve! Snart helg, da må det jo være lov=) Hvor mange er denne oppskriften til, tror du? Fiiin kveld til deg=) Vibeke

    SvarSlett
  3. Tack för receptet, älskar choklad:).
    Ha en fin kväll.
    Kram Maria

    SvarSlett
  4. Mmmmmm - denne oppskriften må pröves! Takk for tipset!
    Klem!

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)