onsdag 18. september 2013

Høstmat

Når høsten har kommet med regn og blæst, da er det suppetid her i heimen. Ikke akkurat noen heksekunst dette, men for meg handler det om å få ideen.


Her er det oksekjøtt skåret i terninger, dekk akkurat med vann, strø på litt salt og kok opp.


Mens suppa koker opp skrell grønnsaker, her det brukt gulrot, løk, sellerirot,kålrot, persillerot og potet. Kutt så i treninger. Ha-ha, er litt opptatt av trening, her menes det terninger altså :))


Når suppa er kokt opp med salt skjer dette, bruk ei sleiv å fjern skummet. Saltet i kokevannet gjør at skummet (eggehvitestoffer fra kjøttet) slipper lettere og legger seg lagelig til på toppen.


Snu ikke ryggen til kjelen, da skjer dette.........


Etter at kjøttet er trekt i vannet ei stund (15 - 30 minutter), alt etter hvor mørt kjøttet i utgangspunktet er, ha så i grønnsaker i terninger. Smak til suppa med salt, pepper eventuelt buljong.


Når både kjøtt og grønnsaker ferdig kokt liker jeg å ha i litt strimlet purre sånn for fargens skyld.  Sånn da er middagen servert.  Denne suppa kan like gjerne lages med røkte kjøttpølser eller andre pølser, kok da bare grønnsakene ferdig først og ha i pølser på slutten.
Denne suppa kokes i så store mengder at vi har middag i 2 dager :) Sleng kjelen i oppvaskkummen med kaldt vann, rør av og til så avkjøles suppa raskt nok for oppbevaring til neste dag.



                                 -Turid

4 kommentarer:

  1. Takk for flott oppskrift! Sånne supper er fantastisk gode, og spesielt nå på høsten i ruskevær som i går. Jeg hadde faktisk noe lignende til middag i går og dagen før der. Når en første lager sånn mat er det greit å ha middag i flere dager.

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
  2. Så godt det så ut, minner meg om god, gammeldags kjøttsuppe.

    SvarSlett
  3. Deilig høstmat! Jeg elsker både kjøttsuppe og lapskaus. For å gjøre det litt enklere for meg selv, bruker jeg ofte frossen lapskausblanding. Så fyller jeg evt på med ekstra grønnsaker.

    SvarSlett
  4. Mmm, dette så også veldig godt ut=) Jeg liker matoppskriftene dine. Jeg synes suppe og gryte er høstmat, og jeg eeeeelsker det. Ulempen er at gubben her hjemme ikke er så begeistret for suppe!! Fin kveld til deg=) Vibeke

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)