torsdag 26. februar 2015

Sakte

har blitt veldig populært, jeg kjører på med sakte mat.
Pulled pork er grusomt sakte mat, ikke for det, det er tross at stekeovnen som gjør jobben, du kan gå på ski, slappe av, se på tv, jobbe, strikke, trene nær sagt hva som helst i de timene det tar.
I mangel av svinenakke tok jeg svinestek som hadde godt med fett på, men uten svor. Jeg gned den inn med salt, pepper og røkt paprikapulver. Her er det viktig at det er ett eller annet røkt, har du ikke røkt paprikapulver så bruk litt grillsaus av et eller annet slag med røyksmak på. Legg steika i ei form med løk, hvitløk, gulrot og litt rotselleri om du har. Tøm på 2-3-4 dl eplemost.


Dekk forma helt med alufolie og sett det hele i stekeovnen på 120 grader. Jeg gjorde dette kl 11.00. på formiddagen.


Utpå eftasleite er det tid for tilbehøret. her er det sjølsagt fritt fram. Jeg satsa på ovnsbakte poteter, søtpotetmos og coleslaw.


Etter 5-6 timer i ovnen kan krafta og grønnsakene i forma med kjøtt has i en kjele og sett den på kok, veldig på kok, for poenget er å reduserer væskemengden sånn at den antar en sauskonsistens etterhvert. Ha i en boks hakket tomat også. La gjerne kjøttet stå i ovnen litt til, men du må ta det ut minst en halv time før du skal servere det.
Dette kan bare stå å koke i vilden sky, før du serverer godsakene er det fint å kjøre stavmikseren oppi sausen sånn at den er glatt.
Om sauskrisa er et faktum, ikke fortvil. Er sausen for tynn, ta litt maizenna i en kopp, rør den ut med litt kaldt vann og tilsett i sausen mens den koker, så vil den tjukne med en gang.


Coleslaw sier du? Det er veldig digg. Et litt overraskende moment attåt varm middagsmat, et kjølig og friskt innslag. Og det er rene barneskirennet å lage det. Ta litt majones, litt mer matyogurt eller rømme om du heller vil ha det, bittelitt honning for sødmen skyld, 2-3 skvis pepper og en sprut med sitronsaft. Rør rundt. NB. Coleslaw er kjempegodt til sommerens grillfest også, kan lages på forhånd, ja dagen før til og med.


Ta så rivjernet å riv opp grovt ei gulrot eller to, en vanlig kålskalk er lettest å angripe med ostehøvel uten riller. Ha dette oppi coleslawsausen og vips var den i boks.


Søtpotetmos er også lett, søtpotet i biter, jeg pleier å ha litt sellerirot også, fordi eg liker det, men det er ikke nødvendig. Kok (ca 20 minutter tar det) mos, smak til med salt og pepper og litt smør om man liker det.


Så er det kjøttet. Nå har det stått på benken ei stund å kvilt seg før det skal til pers. Bruk to gafler og riv opp kjøttet så godt du kan. Når du har gjort det, tøm over noe av sausen, resten serveres ved siden av.


Slik ble det servert her (ca kl 19.00), men det kan like godt serveres sammen med varme pitabrød og salat isteden for poteter og mos, men coleslawen er viktig. Å var det godt? Ja, det var det, styggodt til og med ;)


                                               -Turid



                         

5 kommentarer:

  1. Så dyktig du er til å lage mat! Det er godt med mat som passer seg selv, det liker jeg veldig godt ;) Her ble det brun lappskaus i går, og det beste er at det er nok til ferdig middag i to dager til! Hvilken lykke ;)

    Du får si i fra når du fyker forbi her til sommeren, så får vi sikkert til et lite møte i hagen :)

    SvarSlett
  2. Mmmm - snadder!
    Ha en fortsatt fin dag, Klem!

    SvarSlett
  3. Tror vi kunne jobba bra sammen på kjøkkenet. !!.Elsker å lage mat på den måten.
    I morgen blir det innkjøp av løk i potte (ikke rådyrmat) og håper å få startet med noen pelargonia stiklinger
    Ha en god helg:-))

    SvarSlett
  4. Det er bare såååå godt=) Og her så også tilbehøret fantastisk ut=) Håper du er frisk og rask igjen=) Vibeke

    SvarSlett
  5. Jeg får helt vann i munnen jeg nå. Jeg har spist dette noen ganger, men jeg har kjøpt ferdig på Rema. Tilbehøret må jeg tenke litt på, for det hørte veldig godt ut.

    Ønsker deg en fin helg. Klem Vivi

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)