tirsdag 2. september 2014

Ala camilla Plum å greier

Det er ikke til å unngå at matglade personer som meg snapper opp ett og annet mat tips rund forbi, endrer det litt og så er det plutselig litt meg også.
Jeg elsker tomater, det er utrolig godt. Å smake på forskjellige tomater blir vel nesten som vinsmaking, bortsett fra at tomater spyttes ikke ut. Når jeg tenker meg om, spytter jeg ikke ut vin heller.


Etter fjorårets enorme avling, samt at drivhuset ble en jungel etterhvert, tenkte jeg litt i andre baner i år. Mer små tomater og mindre av de store. Små tomater smaker ofte bedre enn de store synes jeg. Den gule over her heter gold nuggets, er helt gul, med søt og god tomatsmak.


Med drivhus på bare 10 kvadrat, begrenser det seg hvor mange sorter jeg kan teste ut hvert år. Men det baller på seg allikevel. Dette er Rosella, en tomat med en anelse rosafarve på skinnet, smaker nydelig, akkurat så syrlig og akkurat så søt som jeg liker det. Riktbærende plante som antakelig er med til neste runde (neste år).


Sweet Olive, en tomat helt på det jevne. Smaker, tja, tomat vil jeg si. Bærer bra med frukt, men lell ingen høydare på tomatfronten.


Stor rikdom å kunne bære inn et fat med tomater av ymse slag, farger og smaker.


Så var det hva man gjør med alle tomatene. Først og fremst, jeg spiser. Spiser så mye tomat at det nesten tyter ut av ørene. Resten blir konservert til vinterens gryter. Sånn helt plutselig kom jeg på Camilla Plum, ei frodig, hage og ikke minst matglad dame fra Danmark. Hun lagde noe som kaltes henlagte tomater. Dette ble prøvd ut i går, å jammen var det ganske lettvint også.


Henlagte tomater på min måte, ble  små tomater av forskjellige sorter delt i to. Rødløk delt i fire, det jeg hadde av krydder som passer til tomat, oregano, timian og basilikum, 1 fed hvitløk pr glass, 1 chili pr glass (mild type som smaker som paprika), ei klype salt pr glass, en klunk olje (raps for det var det jeg hadde) pr glass. Trykk glassene så fulle du bare klarer, ha i saltet og oljeklunken.
Skru til lokket sann halvveis og sett de inn i ovnen.


110 grader til innholdet ser ferdigkokt ut, med disse små norgesglassene tok det ca 2 timer. Skru av ovnen, skru også lokkene helt til, bruk et kjøkkenhåndkle så går det ganske greit selv om det er innmari varmt. La glassene stå i ovnen til de er noe avkjølt, ta de ut og la de stå på benken til de er helt avkjølte.
Sånn, da er det bare å sette glassene i kjelleren. Når du skal koke tomatsuppe, tomatsaus eller noe med tomat, ikke ta Toro, ta et glass henlagte tomater, ha det i kjelen, kjør med stavmikseren og vips er grunnlaget for en kailltåka god tomatsaus/suppe lagt.  Kan videreutvikles med tomatpure, tomatconcasse, reven gulrot, sellerirot, mer løk, mer urter....og fløte til slutt.

Har du ikke drivhuset fullt med tomater, så kjøp tomater, nå er de norske, billige og smaker faktisk litt tomat også. Bruker du store tomater, bare del de i 1/4 før du trykker de ned i glassene.

                                 -Turid




5 kommentarer:

  1. Dette ser bare så utrolig deilig og fristende ut! Heldige deg!

    SvarSlett
  2. Så utrolig fristende=) Og så må jeg si at jeg gleder meg til å frotse i masse tomater… kanskje neste år?=) Ha, ha! Vibeke

    SvarSlett
  3. Du er så flink til å lage noe av alt du dyrker, og det ser så flott ut på glass. Heldige deg!

    Ha en fin dag, Turid!

    SvarSlett
  4. Det var jo genialt Turid, dette vil jeg gjøre også.

    SvarSlett
  5. Denne oppskrifta kan eg gå god for også. Har laga på nesten tilsvarande måte i fleire år og vi kan ikkje få nok tomatar til koking.

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)