søndag 11. mai 2014

Annerledes attåt.

Det er nå bare slik at innimellom blir jeg matlei, synes poteter og salat er kjedelig. Da var da dette greit som tilbehør, eller selvstendig rett om du vil. Med pitabrød eller tortillawrap til, er dette en genial og kjøttfri rett.



Mmmmm, masse grønnsaker, urter og digg i ei form.


Først, sett grønne linser på kok, (tar 20 minutter), eller bruk ferdig kokte som bare skylles godt med kald vann.


Kutt opp grønnsaker i rause biter, her er det squash, paprika, cherrytomat, løk, hvitløk (fedene delt i fire),  og en etterlatt champignon. Ha bitene i en brødpose, tøm på en klunk olje og strø på salt og pepper. Vend posen til olje og krydder er godt fordelt på grønnsakene. Ha de i ei ildfast form med god plass og sett det hele i stekeovnen på 180 grader i ca 10 minutter. Tiden her avhenger av om du liker godt stekte og litt slappe grønnsaker eller de med litt "motstand".


Hakk opp urter og eller ruccolasalat. Jeg hadde basilikum og oregano stående i vinduskarmen som trengte en stuss, men det er ikke nødvendig. Ruccolaen skylles nøye, og kuttes opp i mindre biter. Risle over litt olje og sitron.
Når linsene er ferdig kokt, grønnsakene ferdig bakt og salat/urteblandinga er klar, mikses det hele sammen i grønnsaksforma.
Taddaaa, litt annerledes, enten tilbehør som her, til cheddarfylt og spekeskinkesurret kyllingfilet, eller som helt selvstendig rett.



                                  -Turid

8 kommentarer:

  1. Mmmm, det så veldig godt ut=) Jeg er litt treg til å lese blogger for tiden, så da var det hyggelig å stikke innom din. Må få skrapt sammen en eksamensoppgave, så kommer jeg sterkere tilbake=) Er det blitt vår i hagen? Kos deg=) Vibeke

    SvarSlett
  2. Godt å få litt inspirasjon på matfronten! Innimellom aner jeg ikke hva jeg skal ha til middag.
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
  3. Nam! Så godt det ser ut. Matlei blir jeg stadig vekk, så takk for en ny rett.

    SvarSlett
  4. Mmm, jeg tror det lukter godt på ditt kjøkken støtt.
    Ja det er greit med litt kjøttfritt innimellom grilling og annen kraftig kost.

    Jeg passer på å lage meg gode enkle retter når jeg er avlene hjemme, gutta vil jo helst ha husmannskost når de kommer fra jobb.

    Takk for tips og god mandag fra Marit.

    SvarSlett
  5. mmm...ja dette kan du!..og mange flotte varianter til middag du deler:)
    Håper varmen kommer til deg..så du får lettet på ståplassene i veksthuset:)
    Fin kveld til deg:)

    SvarSlett
  6. Flott med ideer på matfronten. Inspirerer til å lage mat med ny vri. Spennende hva det resulterer i her.( men det blir nok, med kjøtt eller fisk)
    Eirin

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)