tirsdag 6. mai 2014

Søker tilflukt

i drivhuset i disse dager. Det er +1 grad og det snør................. Det er ikke feil med litt drivhusvarme da. Den deilige lukta av fuktig jord og en liten eim av hønseetterlatenskaper i tørket versjon.


Hyllene begynner å fylles opp med alskens planter. Kun ståplasser igjen og jeg er overhode ikke ferdig med å prikle enda.


Næmen sjå, gulrot to be i Q-melkekartong.


Prikle, prikle, prikle, prikle........


Med hatten på snei hilser denne squashen på meg.


Jada, jeg innrømmer at jeg er litt stolt. Det er da ingen heksekunst å få frem stemorsblomster selv, men lell da gut.  Frøene til denne kom med posten fra Garden Living i Nannestad. Den ble møysommelig sådd og spiret i varmepumpas varme bris under spisebordet. Etter spiring ble det lysstoffrøret på kjøkkenbenken i kamp med vaskefilla og zaloflaska. Etterhvert flyttet den ned i vaskekjelleren under nye lysstoffror og så priklet. Så sto den der i eimen av skyllemiddel og milo, helt til kong vinter endelig slakket grepet bittelitt og drivhuset ble startet opp. Og nå i dag, 6 mai 4,5 mnd etter såing er den her, den aller første blomsten :)
Og navnet er Tiger eye.


Snart spiseklar ruccola i potte.


Min aller første chiliknopp.



                                    -Turid i drivhusmodus
                                  -

13 kommentarer:

  1. Deilig oase du har!..og jammen er det godt med veksthus..når sommervarmen lar vente på seg:)
    Stemor..nydelig jeg sådde to nye iår,bare en av de spirte..sååå det er ikke alltid så lett .
    Ps. jeg bruker en liten blomstersaks til metall-klippingen,men du kan sikker bruke en vanlig også,men den blir sløv og ødelagt så ikke ta den beste:)
    Kos deg i veksthuset:)

    SvarSlett
  2. Kjekt med drivhus når det snør i mai, det ser ut til at du får bra med nye planter. Søt liten Stemor du har dyrket frem.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. Du får hygge deg i drivhuset, for det er ikke utevær hos deg, nei. Så flott at du har fått knopper på chillien, det har ikke jeg fått enda.
    Jeg har sendt mail til han jeg kjøpte pulsatillaen av. Det er meget mulig at du har rett at mogopen er mindre. Jeg trodde det var den jeg hadde, men det finner jeg ut av håper jeg.
    Du har fullt drivhus ser jeg, og det er det her også nå. Det er sånn det skal være på denne tiden :-) Nydelig stemor!

    SvarSlett
  4. Drivhusvarme er aldri feil, spesielt ikke når det snør ute. Huff og huff, snø er vel ikke det du ønsker deg nå. Da må det være ekstra kjekt å komme ut i frodigheten i drivhuset.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  5. Det er tydelegvis litt av kavrt i drivhuset ditt for tida. Stemorsblomster har eg prøvd nokre gonger utan å få det til, så du kan gjerne vere stolt. Prikling er av det kjekkaste eg styrer med i sågalskapen min, så ufatteleg spennande å sjå dei nye spirene som har kome fram av dei små frøa. Eg kjem for ti "flyt" når eg priklar. MEN eg kjenner godt att følelsen av kor dei nyprikla plantene skal plasserast. Får tru det vert mildare i veiret snart så dei tøffaste kan flytte ut.

    SvarSlett
  6. Ikke noen snø her i dag men det er på hengende håret... Godt du har veksthuset nå, synes synd på deg ellers..

    SvarSlett
  7. Så herlig å kunne flykte ned i drivhuset, men med sånt vær er det fullt forståelig! Jammen har du mye på gang der nede også :) Den stemoren var veldig kul!
    Ønsker deg ei fin uke!

    SvarSlett
  8. For en glede bare det å kunne spise ruccola fra egen jord når det snør ute! Riktig god vår til deg!

    SvarSlett
  9. Du verden som det spirer og gror i drivhuset ditt! Herlige bilder!
    Klem!

    SvarSlett
  10. Milde moses for ett gartnerarbeid du har.
    Herlig med så mye egenprodusert :)

    Klem

    SvarSlett
  11. Ja, noen dager er det best i drivhuset. Selvfølgelig er man stolt "mamma" til alt som spirer og gror :-)
    Tror jeg må unne meg en tur i drivhuset i ettermiddag. Mere prikling i den lune varmen :-)

    SvarSlett
  12. Flott at du kan nyte drivhussysler når det er så kaldt ute. Her har vi fortsatt ofte frost om nettene, så drivhuset er overfylt, men det er ikke mange dagene til vi kan høste de første agurkene.
    Kos deg i hagen og drivhuset.

    SvarSlett
  13. Så herlig det var i drivhuset ditt nå. Skjønner godt at du trives der, og så mange fine planter.
    Jeg har ryddet og ordnet mitt drivhus, men ikke plantet ut noe enda. Lysten er ikke helt til stede, men den kommer nok :)

    Klem Vivi

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)