tirsdag 27. mai 2014

Bråvåkning

rimelig tidlig på morgenen. Dette skjer relativt ofte her i heimen, nei ingen små barn eller dyr, men ideer. Mange av ideene dukker opp på denne tiden av døgnet, før jeg skal sove sånn at jeg ikke får sove, eller utpå natta sånn at natta er over lenge før den egentlig skulle.
Akkurat denne bråvåkningen ble forårsaket min plutselige hang etter bringebær.


Etter å ha tenkt og tenkt.... i flere dager faktisk, kom jeg plutselig på det eneste ledige stedet å ha bringebær i hagen. Rundt denne uteplassen har det før stått mange utekrukker. Georginer okkuperer alt for mye plass i drivhuset, så inntil drivhuset vokser seg større, blir det kun en georgineknoll å drive og ingen georginehekk.
Jeg satset på to sorter, Preussen og Asker.


Nå er det bringebærhekk som gjelder. Jeg er helt uerfaren med bringebær. så kan noen svare på hvor høye blir plantene? Kan det bli noen bær allerede i år? Å ja, det skal opp støtter etterhvert også.


Å sånn ellers går hagelivet sin skjeve gang. Tulipanene har endelig kommet i blomst, lekre og sart rosa, navnet husker jeg ikke.


Fortsatt gule påskeliljer som pryder bedet, her sammen med forglemmegeisøster og krokusbladverk.


Mer forglemmegeisøster, (Brunnera Macrophylla variegata), irisgress, en ukjent saxifraga og....


En av favorittene akkurat nå, Duppsoleie, står så hvit og fin i selskap med like snøhvite narcisser Thalia.


Brunnera Macrophylla, en herlig vårblomst, som pryder bedene i lang til med blomster, etter det står bladverket fortsatt fint, særlig om en velger sorter som Jack Frost, Looking Glas eller Variegata.


                                   En annen favoritt er pinseliljer av den gamle typen.


En begynnende aurikkeldilla. Dette er en fylt som heter Black Jack, kjøpt hos Garden Living.


Kommer ikke utenom hagens sorte får, lille fiol :) Vi møtes i grusen i mai hvert år, til gjensidig glede.


                                               -Turid

10 kommentarer:

  1. Kjekt med bringebærhekk, plantene blir nok ca. 2 meter, hvis de blomstrer får du bær.

    Ha en fin vårdag!

    SvarSlett
  2. Det var da veldig lurt, da kan du sitte stille i kosekroken å spise bær og villig er jo bringebær.
    Jeg skal si det blomstrer hos deg nå Turid, så flott og frodig.

    Ha en fin bringebær-dag, Marit.

    SvarSlett
  3. Kjenner til det du skriver om tanker som vandrer i sene nattetimer slike at en ikke får sove :) Er plaget av det jeg også! Bringebær har jeg ikke greie på, men det er bare sååå godt! Brunnera er en plante jeg bare må ha, og mest på grunn av bladprakten, for jeg har fått helt dilla på vakre blad!
    Angående chiliene mine, så får det bare vanlig flytende Substral! Det er mulig jeg burde brukt noe som er mer beregnet på grønnsaker, men det virker jo :)
    Dine kommer nok fint de også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Høres kjent ut. Ideer og travel hjerneaktivitet hele natta. Og... det settes selvfølgelig raskt ut i livet. (Det gjelder min "verre" halvdel)
    Håper du får glede av bringebærene i sommer, hvis ikke.. den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves. Nyt dagene.
    Eirin

    SvarSlett
  6. Sånn har jeg det også. De beste ideene kommer ofte midt på natta ;-)
    det blir jo kjempefint med hekk av bringebær. Det eneste jeg vet er at de kvistene som har båret bær, skal klippes vekk til neste år.
    Lykke til!

    SvarSlett
  7. Haha :D
    Kjenner til det ja! Godt vi har natta og ta av når idéer skal klekkes ut. Bare synd man blir så trøtt etterpå.
    Så fint det ble med bringebærhekk der. Gled deg til bærhøsten! Det spørs om du ikke nå vente til neste sesong, men det er det verdt :)

    SvarSlett
  8. Nydelig aurikkel, og jeg elsker min Jack frost :) Høres deilig ut med egne bringebær.

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)