mandag 19. mai 2014

If you cant beat them,

eat them sies det.

Og løvetannsirup ble det.


Mange løvetanner eller heter det løvetenner? Plukket på et jorde unna biltrafikken og forurensning, men selvfølgelig i Gausdal.


Man tager 4 dl vann og 4 dl farin i en kjele, kok opp og rør til sukkeret løser seg opp.


1 liter kronblader av løvetanner/løvetenner. Nappe, nappe, nappe....


Når sukkeret er oppløst i vannet, ha i løvetannkronbladene og rør rundt. La det stå (ikke kok) i minimum 30 minutt, jeg lot det stå 1 time. Etter at det har trukket, hell hele greia i ei sil så sirupen to be, renner over i en ny kjele. Kok opp på nytt, la det stå å putre på lav varme til sirupen har redusert/kokt inn til ca halvparten. Jeg gjemte igjen ei klype kronblader og hadde det i den ferdige sirupen.


Sett rene små glass inn i stekeovnen på 100 grader (sterilisering). Bruk kjøkkenhåndkle når du tar de ut igjen, det er styggvarmt!!


Mmmmm, vaniljeis med løvetannsirup..................... Smakte godt ;) Rart med fiol på maten synes du? Den er spiselig.




                                   -Turid i sommermodus (ismodus).

15 kommentarer:

  1. Det var da en flott oppskrift! Jeg er redd det er for mye biltrafikk i nærheten her, men det hadde vært moro å prøvd hvordan det smaker. Jeg tror det heter løvetenner i flertall ;-)

    Ha en flott dag!

    SvarSlett
  2. Det har jeg ikke sett før, men ikke mindre spennende av den grunn.
    Det hadde vært moro og prøvd, ikke minst som hevn over løvetennene som invaderer hagen he he.
    Takk for ide og oppskrift og ha en strålende ny mai uke.

    Marit.

    SvarSlett
  3. Dette var nytt.men sååå spennende Turid!
    Og blomster på maten...det har vi ofte...syns det er fint jeg:)
    Håper du har fått varme og bedre groforhold hos deg nå:)

    SvarSlett
  4. Dette var nytt for meg :-)) Her inne hos deg lærer jeg stadig noe nytt! Takk for at du deler!

    SvarSlett
  5. Så spennende, Turid! Løvetannsirup har jeg aldri smakt, men kanskje jeg også skulle prøve? Jeg har fått med meg at noen lager løvetannvin også! Løvetann er her jo rikelig av i plenen, men det er nok litt nært veien til at jeg tør å bruke dem som mat!
    Ønsker deg en ny fin uke!

    SvarSlett
  6. Så eksotisk og spennende da! Blir nydelige ting ut av "Beat them..." holdningen din. Jaggu, skal jeg begynne med en holdningsendring overfor Løvetannen! Takk:)

    SvarSlett
  7. Jøss! De var ny for meg. Både morsomt, nyttig og lekkert :)

    SvarSlett
  8. Ja, dette var tydligvis nytt for flere enn meg. Morsomt.. og takk for tipset.
    Eirin

    SvarSlett
  9. Lövetannsirup lagde jeg for et par år siden - det er kjempegodt!
    Klem!

    SvarSlett
  10. Hei Turid :) Jeg har aldri hørt om løvetannsirup før nå! Så gøy! Har en ferdigrenset plen så forsøket får bli til neste år. Ønsker deg en fin ny uke!

    SvarSlett
  11. Så spennende og litt eksotisk! Løvetann er det jo nok av, hos meg i allefall.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  12. Så artig at frøene ville spire, og så fint navn den har fått he he.

    Ha en strålende dag, Marit.

    SvarSlett
  13. Løvetannsirup har jeg ikke hørt om før! Så morsomt!! Ønsker deg en super dag!

    SvarSlett
  14. Pierre just has limited size when compared to Silva. ufc 174 free Lesnar went to finish him but got caught in a kneebar and had to submit.
    These styles include ground styles such as the Brazilian Jiu Jitsu,
    shoot wrestling and catch wrestling; the Clinch (such as
    Judo, Freestyle and Greco-roman wrestling), and
    Stand-Up (e.

    SvarSlett
  15. Denne oppskriften kommer jeg til å bruke. Jeg har allerede laget Løvetann Gele. Der kronbladene kokes sammen med vann og sukker, pluss litt gelantin. Smaker som honning.

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)