torsdag 15. mai 2014

Oversåing

og jeg lærer aldri. Det såes i vilden sky, optimismen er på topp og frøpusheren nede i bygda frister med kvantumsrabatt og greier.


Plassmangel de lux. Når kassene står i fire høyder det nok antakelig fullt. Og det meste må stå inne i drivhuset i tre uker til.


Her er det bare en ting å gjøre, kaste ut bord og stoler, plutselig er det plass til to kasser til ;) Kaffen kan inntas stående.


Kålåker to be. Grønnkål, rødgrønnkål, palmekål, blomkål, rødspisskål, rød rosenkål. Jeg liker antakelig kål ganske godt.


Ringblomster på geledd. Her er det petimeterpotting som gjelder. Jeg bærer sikkert litt preg av 20 år i forsvaret.


Innendørssalaten vokser og gror på drivhusgulvet. Vi har akkurat begynt å beite på den.


Tomatblomsterknupper. Tomatene rufses litt i hamsen hver dag, jeg synes det lukter så nydelig av bladverket.


Hjerteformet brekkbønneblad.


Herding pågår.


                                   -Turid, som ser frem til helg :)

13 kommentarer:

  1. :-)) ...dette var da morsomt skrevet ! Og jeg kjenner meg så veldig godt igjen i det med plassmangelen! Det er bare sprøtt med alt som vokser seg til og trenger større potter ! Sikkert lurt å beite på dem..ha ha!
    En merke-skje til hver ringblomst ! Imponert ! Godt du har et stoort drivhus.
    Ha en fin uke. Hilsen Eli.

    SvarSlett
  2. Oversåing, godt ord på et kjent vårlig fenomen. Problemet er at det tar så lang tid før symptomene viser seg. Der går man og ser på frøpottene og gleder seg over alt som spirer, og tror at alt er i den skjønneste orden. Det er ikke før man er kommet langt ut i prikleprosessen at man skjønner at her blir det problemer. Men da kan man intet gjøre, for alle spirer må tas vare på. Men neste vår er det på han igjen, for da er det meste om fjorårets plassmangel på mystisk vis strøket fra hukommelsen.
    Du har jo dyrket fram utrolig masse flotte planter. I rette fine rekker også, ja! ☺☺☺

    SvarSlett
  3. Jeg skjønner at du har jobbet i forsvaret ja! ;-) Men du verden for et system og orden du har. Du liker kål ser jeg :-)
    Her er det kun tomater, purre og chilli. Resten er sommerblomster. Alt tar mye plass ja. Drivhuset kunne vært dobbelt så stort om våren...

    Ha en fin kveld

    SvarSlett
  4. Herlighet =O Godt du har drivhus og ikke må bo i et lite rom i kjelleren som enkelte andre! Men jammen har du orden i sysakene :-))

    SvarSlett
  5. Oi, som du sår=) Kult! Jeg er nesten for forsiktig, for jeg er livredd for å bli skikkelig, skikkelig lei, så jeg prøver å aldri så mer enn jeg rekker over! Dårlig taktikk sikkert=) Kos deg i hagen=) Vibeke

    SvarSlett
  6. Her var det mye snadder - kan tenke meg det blir gode middager av dette:-)
    Klem!

    SvarSlett
  7. Kjekt med mange planter og det blir aldri for mye, men at du får plassproblem i drivhuset.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  8. Fantastisk. Frøpusheren faktisk!
    Men jeg ser du har jobb å gjøre i drivhuset fremover - du får antageligvis ikke tid til den kaffen uansett ;)

    SvarSlett
  9. Jisses amanda vad mycket plantor det börjar bli, nu får det snart bli varmt hos dig också så du kommer in i djungelhuset igen.
    (Tuja, räkna minst 4 år innan någon annan ser vad det ska bli )

    SvarSlett
  10. He he, men det er orden i sakene ser jeg.
    Det er godt du har stort drivhus, men plutselig er det sommertemperaturer så kan alle kål-plantene og blomstene settes ut.

    Ha en god og hyggelig 17 mai fra Marit.

    SvarSlett
  11. Hei Turid :) Så du er der du og ;) blir revet med uten at jeg merker det selv! Jeg har heldigvis fått sommerblomstrene ut av drivhuset og det var tomt der inne,,,noen timer før staudene jeg hadde bestilt rundt omkring kom rennende på døren. Kos å være hagegal! Ønsker deg en riktig fin 17.mai :)

    SvarSlett
  12. Tror du liker kål, ja ;-) Har heldigvis kunnet herde og kaste ut de første småplantene fra drivhuset allerede. Fortsatt kø inne...

    SvarSlett
  13. Det kan ta litt av i blant, men er man hagegal så er man hagegal :) Slik er det bare.

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)