fredag 23. mai 2014

Dagens ord fra en hagegal.


Herding pågår.... eller egentlig er de kastet ut for godt (hysj, har ikke fortalt det til dem enda). Det er supertidlig _og_ veldig risky, men hva skal en stakkar gjøre når alt bare vokser en over hodet. Planter stanger toppen i hylla over, små fine bønnefrø har utviklet seg til lange bøllefrø på bare 3 uker, nå slynger de seg rundt hyllekonstruksjonene. For mye møllers tran?


Her beveger jeg meg på den smale sti titt og ofte, ute som inne. Før hersket det sirlig orden og oppførsel, men nå.... bare se selv og døm.


En svensk sanger sang om fullstendig kaos, skulle tro han sang om drivhuset her.


Kålplantene må ut i kassene sine, med fiberduk både for vær, vind og glupske larver, så går det helst godt.


Salatkassa har tatt helt av, det formelig tyter salat, enda det høstes jevnt og trutt.


Chili cayenne long slim. Trodde det var chilifrukten som var long og slim, men neida, planta er iallefall long og slim der den stanger i hylla over.


Squash, dill, nypriklet basilikum uten at de står på geledd.


Ha-ha-ha. ser du den? Kameraet ville ikke fokusere på aspargesen, men bakgrunnen. Sådde asparges i fjor, fikk frø av snille Vibeke med bloggen http://4ikiellandsgata.blogspot.no/ De spirte villig og opp kom det tynne aspargeser, sytrådtynne. I år dukket de opp igjen, tykke som ulltråd til pinne nr 3, så det går da framover. Om fire sesonger (med denne) tenker jeg det blir stuttreiste aspargeser på bordet.


Mine svarte fioler. Kjøpte noen for mange år siden, de frør seg villig og i grusen her dukker det opp svarte fioler rett som det er. I fjor tok jeg frø av dem, sådde inne i februar og nå er det krukka full av fine fine ministemor. Artig :)



                                  Det var dagens ord :) og fin helg til deg.


                                  -Turid


                           

15 kommentarer:

  1. Herlige bilder! Det gjør da ingen ting at drivhuset og hagegangen er litt overfylt nå. :-) En herlig årstid vi er inne i!
    Ha en fin dag
    Stein

    SvarSlett
  2. Frodighet er rette ordet for hagegale om våren. Håper det går bra med all frøsådden din. Gratulere med Asparges!

    SvarSlett
  3. Det er så morsomt at det spirer og gror! :)
    Og apropo det.. jeg har også plantet Cayenne long slim som foreløpig i vinduskarmen på kjøkkenet. Jeg lurer på hvor varmt du har det i drivhuset der de står? Jeg tenker på å flytte de ut til naboens drivhus ettersom de er på god vei til å vokse ut av karmen..

    Også en ting til; kniper du av det som kommer i stillkdelet, slik man gjør på tomatplanter?

    Jeg er evig takknemlig for alle tips jeg kan få :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Linda.
      I drivhuset er nå temperaturen pluss 20 om natta, om dagen er det varmere, sliter med å holde temperaturen nede til tider. Jeg har en vifteovn på om natta, men det er nesten ikke nødvendig nå. Jeg er fersk på chili selv her, men kniper ikke av noenting på plantene, de aller første fruktene på long slim har kommet :)

      Slett
    2. Oi! Så gøy, håper mine snart får fruktene sine også :) Jeg har sådd noen habanero-chillier også, men de er litt mindre enn long slim. Krysser fingra for habanerofrukter i heimen..

      Takk for svar!

      Slett
  4. Du store verden en skulle ikke tro det var snø hos deg for noen uker siden, så flotte planter du får frem,,jeg er imponert,,
    Jeg fikk frø fra en lys blå geranium hos deg, den er ett utrolig syn nå og ingen får gå fra min hage før de har sett på den.

    Ha en strålende plante og hage helg, Marit.

    SvarSlett
  5. Herlighet - ja her har det skjedd ting og tang siden jeg var innom sist. Deilig at våren kom til deg også. Nyt kaoset ditt - det er jo det vi lengter etter :)

    SvarSlett
  6. Åhhh, du er kul! Tenk å ha så mye morsom i drivhuset=) Jeg "glemmer" vært år å herde min, og det går kjempefint! Så artig med aspargesene dine! Jeg skal høste en av mine i år! Nam, nam! Kos deg i helga=) Vibeke

    SvarSlett
  7. Hi,hi...du Turid altså...jeg ler så godt av dine hagebetraktninger...:))
    asparges til pinner nr.3...hi,hi..den var ny:)
    Men jeg forstår at du bare må få tømt veksthuset...sååå mye du har klart...du har fiberduk klar om det skulle trenges...
    God hage-helg:)

    SvarSlett
  8. Du verden så frodig og fint det var i drivhuset ditt, Turid. Ennå så står mitt helt tomt, men kanskje i løpet i helga så blir det kjøpt noen tomatplanter. Skjønner ikke, men lysten er litt laber i år.

    Ønsker deg en fin helg. Klem Vivi

    SvarSlett
  9. Så mye du har av alle mulige slag :) drivhuset kan du rydde en dag det blir regn. Hos meg ser det bomba ut med potter, men ja, ja :)

    SvarSlett
  10. Ja, her går det unna! Moro at du kan sammenligne aspargesen med pinne nr. 3. Til neste år er det nok nr.5 du har ★

    SvarSlett
  11. Heisan. Dette kan du. Så frodig flott og grønt. Har det godt hos deg desse plantene trur eg sjølv om du må hiva dei ut. Håper varmen er komen hos deg og !! ha det godt.

    SvarSlett
  12. Så fine spirer du har!! Kjenner meg litt misunnelig, her har det gått helt skjeis. Har sådd i tre omganger i ulik jord med veldig skuffende resultat.....må nok skaffe meg noe av den dunderjorda du har ;) men nå skal jeg forsøke å så noe på friland nå på tampen i mai, kanskje det går bedre??? God helg!!

    SvarSlett
  13. Grattis, vad kul, sparris. Det är bara att vänta tålmodigt då.. men alltid lika kul att dom kommer efter vintern :)

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)