onsdag 21. mai 2014

Ting skjer

også i alpine strøk. Snøen er borte fra hagen, å jo da, den ligger fortsatt i skogen, men det går mot sommer. Noen dager med varme og vips vokser ting også i min hage.


Mye gult på våren, men det er samme det, bare det er blomster og farger etter en veldig lang og innmari hvit vinter.


Aurikkel for tur. Hmmm, jeg har fått et snev av aurikkeldilla................. trur eg.


Favorittrosa Therese Bugnet, like stor og staselig som i fjor, ingen skader av hverken frost eller snø. Dette er dama det er verd å satse på :)


Disse vokser også så det knaker. Villighet og spredning overgår de aller fleste her i hagen.


Det grønnes i lilla/orangebedet som også innehar mange andre farger utpå sommeren.


Forglemmegeisøster/Brunnera variegata står nydelig akkurat nå. Ei takknemlig staude jeg antakelig kommer til å kjøpe flere av.


På handlekveld med hagelaget i går :) Litt ble det, selv om plassen begynner å bli liten ute i bedene. Og jeg plutselig våknet 04.45. i natt/morges med visshet og store planer om at bringebær er en nødvendighet i enhver hage med respekt for seg selv ;) Lurer bare på hvor?


Denne verken vokser eller sprer seg særlig.



                                   -Turid (ikke alltid vellykket)

7 kommentarer:

  1. Heisann Turid :) Clematisen du lurte på har herdighetssone H4. Kommer innom igjen og leser innlegget,,,, når jeg ikke på på jobb ;) ha d fint så lenge :)

    SvarSlett
  2. Kjekt at snøen omsider har forlatt deg og vårens blomster titter frem, fine gule unntatt Løvetann som jeg også har mange av..

    SvarSlett
  3. Hei igjen Turid! Da var arbeidsdagen over, og siden det øser ned ute er det deilig å slappe av og nyte hageblogger rundt omkring. Dilla på Aurikkel ser jeg kan være lett å få. Det er så utrolig mange søte varianter.
    Det er litt rart å tenke på at snøen knapt har forsvunnet fra hageverdenen i vårt langstrakte land. På våre kanter har vi nytt fin varm vår i lange tider nå, og undres litt over at vi bare er i mai. Det ser jo så frodig og grønt ut hos deg! Håper våre virkelig griper tak og bringer gode temperaturer. Ønsker deg en fin dag videre :) Hilsen fra Tone

    SvarSlett
  4. Såååå koselig at det er sikkelig vår i hagen din=) Nå er det bare å nyte hver eneste fin dag denne sesongen=) Det er veldig, veldig viktig, synes jeg=) Vibeke

    SvarSlett
  5. Skal si det vokser så det knaker hos deg nå, men sånne er det vel der nord? Aurikler er en ordentlig dille hos meg også, jeg får aldri nok :)
    Løvetann ja! Jeg las nettopp om at en kan blande 50/50 % 35 prosent eddik med vann, og spraye på, så blir du kvitt utysket. Men anbefales ikke i plen siden den tar gresset også! I singengangen er det helt supert!

    SvarSlett
  6. Jammen godt at våren kom til deg og. Kjekt med blomer som lyser opp no. Aurikler liker eg også godt. Nydlege blomer. Ellers er me vel fleire som kan skriva under på at ikkje alt blir vellukka ! ha det godt, Torill

    SvarSlett
  7. Ja, der ser du, du får vår du også, bare litt senere enn oss her i sydligere breddegrader ;-)
    Aurikler er flotte blomster, og jeg har etterhvert fått mange av de. De tåler en støyt og er trofaste planter.
    Den variegerte brunnera har jeg ikke fått til før nå. Den har dødd for meg mange ganger, men nå har den endelig klart seg. Flott plante, den vil jeg også ha flere av.
    Rart at den trives så godt hos deg i alpine strøk?

    Ja, det er rart med det når det er handlekveld hos hagelaget. Det kommer alltid med planter hjem!

    Kos deg med våren!

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)