torsdag 28. juni 2012

Utfordring hos Anne på Moseplassen, og dille kapittel 5

Her slås to fluer i en smekk. Peoner en dille som kom snikende med kjøp av rotbiter på nettet. Det kom blader første året, så skjedde det ikke mer. Nå 5 - 8 år senere skjer det. Hvert år telles knoppene på peonene rundt omkring og de øker i antall år for år, men peonbeist har jeg fortsatt ikke. Nå viser jeg frem hageballets dronning i utfordringen på Moseplassen
Stadig nye peoner havner i handlekorga mi, Flere av de står på tur til å blomstre for første gang i år som Sorbet og Kansas.
Som sagt, de står på tur nå, så alle bildene i dette innlegget er fra sommeren 2011. Navnene på alle skjønnhetene har jeg ikke, men jeg skal gjøre så godt jeg kan, ser du navnefeil, gi meg gjerne et vink i kommentarfeltet.

Sarah Bernhard

Bowl of Beauty eller?

Festiva Maxima

?

Rød bondepeon, hagens eldste peon.

Krinkled White, smuglet i mannens joggesko fra blomstertorget i Amsterdam

Kjøpt umerket på salg på plantasjen i 2010

Dancing Butterfly

Bowl of Beauty, eller?

Victorie de la Marne


I sommer hadde jeg på planen å få litt oversikt over innholdet i hagen, men nå er jeg litt usikker på om det går. Uoversiktlige bed og tett beplanting uten merkelapper på mye gjør det vanskelig. Men vareopptellingen på peoner sier meg at de er 30 i antallet, ikke alle har navn, men de er vakre for det :) Og de slår øyeblikkelig ut i full blomst, da er det stor hagefest.

14 kommentarer:

  1. Så mange flotte peoner du har! Den hvite er ikke 'Bowl of Beauty' men den rosa du spør om er nok det tror jeg. Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
  2. Så mange flotte pioner som du har! Blir jo bare sittenes og stirre :0

    Ønsker deg en fin dag. Klem

    SvarSlett
  3. oioi så du har utvalg! 30 er imponerende og en skikkelig dille.
    Nydelige :D

    Veldig hyggelig at du er med og deler :)

    SvarSlett
  4. Heia, takk for hilsen hos mæ.

    Jøss kor mye nydelige Peoner du har, æmine har aldri vært i blomst, håper på det iår, planta Peon ifjor for første gang og 2 til iår,
    Gresset på bilde mitt sådde æ i vår i sink bøtte, og det sto bare Pryd gress på frøpakken :)

    Ha en fin Torsdag, hilsen Lisbeth ;)

    SvarSlett
  5. For en flora det er hos deg. Og alle de peonene og akeleiene.

    Takket være deg og andre hageentusiaster, så har jeg også fått hageinteresse :) Så nå har jeg plantet stauder og holder på - og storkoser meg :)

    Takk også for hyggelige kommentarer hos meg.

    Kos deg med blomstene dine.
    Klem

    SvarSlett
  6. Så mange flotte pioner! Herlig! Skjønner du har fått en dille på disse :-)

    SvarSlett
  7. Kan den på bilde nr 2 være Shirley Temple? Vet jeg har iallefall en av den, men hvor den står er jo en helt annen sak ;)

    SvarSlett
  8. Så mange nydelige peoner du har! Super dille! Jeg er enig med Marit; Den siste ligner mer Bowl of Beauty enn den første.

    SvarSlett
  9. For noen skjønnheter! Og for noen mengder! Neida.. jeg er ikke det aller minste missunnelig :)

    SvarSlett
  10. Du verden så mange fine pioner du har! Min ene har fremdeles bare to knopper.

    SvarSlett
  11. Så flotte peoner og bilder. Husk å kose deg med de:-)

    SvarSlett
  12. Fantastiske peoner!
    Ikke så godt å huske alle navn og de etikettene er så stygge....jeg bruker å samle alle etiketter i en boks,da kan jeg gå tilbake å finne navnet:))
    Nyt sommerdagene:))

    SvarSlett
  13. Tack för kommentaren inne hos mig ;) OJ så många pioner du har...nu vill jag iväg o köpa fler ;)) Titta gärna in till mig igen o delta i min tävling om du vill!!'
    kram susanne

    SvarSlett
  14. Wow, så mange fine peoner! Jeg har to knopper i år, og 4 forskjellige peonplanter og kjenner jeg bare må ha flere! Skjønner godt at du er bitt! Har du sjekket ut http://pionhagen.no? Kanskje best å la være.... Hehe...

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)