søndag 1. april 2012

Møkkavær

Her er været dårlig, iskaldt, det blåser og snøbygene kommer i ett slitende renn. Ikke så innmari fristende å oppholde seg utendørs i det hele tatt.

Møkkaværet


Da ble det sjokoladekake innendørs til trøst. Det er ingen aprilspøk, jeg bakt den selv. Siden det gikk bra er oppskriften ganske idiotsikker ;) Jeg er helt klart ingen stor baker.

Sjokoladekake for dummies.

1 dl farin
2 dl melk
2 dl kakao regia
Dette kokes opp, sett så kjelen i kaldt vann for avkjøling

150 g mykt smør/margarin
1 dl farin
Røres luftig med mikser

2 egg
175 g hvetemel
1 ss vaniljesukker
1 1/2 ts bakepulver

Ha i 2 ss av melet, rør så inn eggene, 1 om gangen rør kraftig imellom, ha så i mel og sjokoladeblandingen vekselvis.

Tøm røra i ei rundform fra 22 til 24 cm eller ei brødform på ca 1 1/2 liter. Stekes på 175 grader i 45 - 55 minutter.

Til glasur tar jeg en liten smørklatt, en kaffeskvett (ca 4 ss) kakao regia og melis, rør til glasuren er jevn, smør på den lunkne kaka. Den er såpass fuktig inni at en ikke trenger å fylle den med noe.
Smaker også godt med krem og banan som fyll isteden for sjokoladeglasur.


                                      Hilsen søndagstua

8 kommentarer:

  1. Isj, så kjedelig! Våknet til masse snø i dag vi og, og det er jo ikke koselig når man er innstilt på vår. Vi får håpe våren kommer tilbake igjen veldig, veldig snart=) God påske=) Vibeke

    SvarSlett
  2. Det er en god trøst i sjokoladekake, når været er surt ute!

    Kos deg og ha en fortsatt fin palmesøndag.

    SvarSlett
  3. Da skal ikke jeg klage over været her. Mye vind, men oppholdsvær og faktisk sol mesteparten av dagen.
    Ingen sjokoladekake her - men sjokolade naturell.

    SvarSlett
  4. Mmmmnn...farlig god ser denne ut:))
    Håper du får bedre vær etterhvert i påsken..
    Ønsker deg en fin påskeferie:))

    SvarSlett
  5. Til tross for at jeg har vært i bursdag 3 dager på rad nå så den kaka veeeldig fristende ut :)

    SvarSlett
  6. Nammenam ♥ nå fikk jeg vann i munnen,mmm
    God påske til deg også :))

    Klemmer Bente

    SvarSlett
  7. Hei du!

    Neeeei, har jeg det da..? Vet ikke, har ikke sjekket på ei stund.. godt du fant meg igjen da ;)

    Kake er aldri feil, selv om jeg er fryktelig dårlig til å bake selv..

    SvarSlett
  8. Deilig med kake,jeg kan bake men har ikke godt av å spise det:)
    Ja,har dilla på gamle flasker og ballonger og burker i farvet klart glass.Har kommet en klar liten vinballong i samlingen siden sist:)
    ha en fin dag
    klem

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)